02/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxid=1226&taso=2

Pääkirjoitus: Luottavaisesti kohden uutta
Bio- ja kiertotalousohjelman laadinta käynnissä
Satakunnan satamat elintärkeitä Suomelle
Satakunnan Vaikuttajakouluun motivoituneita nuoria
Mikä on hienoa Satakunnan rannikkoalueella?
Vihreää yrittäjyyttä kehitetään
Satakunta Asuntomessuilla
Maakuntauudistus isosti SuomiAreenassa
Lounais-Suomen ihme esillä SuomiAreenassa
Merialuesuunnittelun aloitusseminaari Raumalla
Vastineet kaavalausuntoihin hyväksytty
Satakuntaa markkinoidaan monin tavoin - osallistu!

04/2017

Maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä: Luottavaisesti kohden uutta ja mielenkiintoista

Satakuntaliiton vuoden 2017 toiminta oli vilkas ja onnistunut. Teimme laadukkaasti varsinaisia maakuntaliiton toimia niin aluekehityksen kuin alueiden käytönkin alueella. Hallinto suoriutui hyvin viime vuodesta ja taloudellisesti maakuntaliiton perustoiminnot noudattivat hyvin talousarviota. Vuoden 2017 tilinpäätöksen päätyminen lähes 180.000 euroa alijäämäiseksi johtui pääasiassa maakuntauudistusvastuun säilymisestä maakuntaliitolla koko vuoden 2017 ajan ja toisaalta Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlallisuuksien järjestämiskustannusten kumuloitumisesta vuodelle 2017, kun tulot olivat kirjautuneet pitkälti jo vuoden 2016 tilinpäätökseen.

Kesällä 2017 käynnistynyt Siltasopimus-prosessi eli Lounais-Suomen positiivisen rakennemuutoksen eteen tehty työ on tuottanut Satakunnalle hyviä päätöksiä työvoiman muuntokoulutuksen, rekrytointien, koulutuksen ja työelämän suhteiden kehittämisen, tki-alustojen vahvistamisen ja tilastoaineiston keruun modernisoinnin osalta. Lisäksi on odotettavissa vielä päätöksiä maakunnan saavutettavuuden ja tunnettuuden eteen tehtävään työhön. Meneillään on Satakunnan uudistumisen kannalta hieno vaihe. Kun elinkeinoelämän ja työllisyyden kehitys on vahvaa, saamme tehdä töitä haasteellisten, mutta positiivisten asioiden kanssa.

Satakunnan suurin ongelma on negatiivinen väestökehitys ja väestörakenteen muutos entistä ikääntyneemmäksi. Positiivinen rakennemuutos pitää saada tämänkin asian osalta toimimaan tilannetta hyvään suuntaan kääntävänä. Ja meidän kaikkien tehtävä on tuoda eri yhteyksissä julki sitä positiivista kehitystä, joka maakunnassamme tapahtuu parasta aikaa, jotta myös potentiaaliset Satakuntaan muuttajat ja oman alueen asukkaat tiedostavat Satakunnan sekä työ- että elinolosuhteiden vahvuudet.

Yli 100-vuotiaan Suomen julkisen hallinnon suurin muokkaus, maakunta- ja sote-uudistus on työllistänyt ja työllistää (koko- tai osa-aikaisesti) satoja ihmisiä Satakunnassa ja tuhansia koko maassa. Kesän ja alkusyksyn aikana tiedämme paljon enemmän muutoksen valtakunnallisesta etenemisestä. Satakunnassa muutosvalmius on hyvä, kunhan valtakunnan tason päätökset syntyvät.

Toivotan kaikille Satasen lukijoille hyvää kesää – suunnataan luottavaisesti kohden uutta ja mielenkiintoista!

Asko Aro-Heinilä
vt. maakuntajohtaja