02/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxid=1228&taso=2

Pääkirjoitus: Luottavaisesti kohden uutta
Bio- ja kiertotalousohjelman laadinta käynnissä
Satakunnan satamat elintärkeitä Suomelle
Satakunnan Vaikuttajakouluun motivoituneita nuoria
Mikä on hienoa Satakunnan rannikkoalueella?
Vihreää yrittäjyyttä kehitetään
Satakunta Asuntomessuilla
Maakuntauudistus isosti SuomiAreenassa
Lounais-Suomen ihme esillä SuomiAreenassa
Merialuesuunnittelun aloitusseminaari Raumalla
Vastineet kaavalausuntoihin hyväksytty
Satakuntaa markkinoidaan monin tavoin - osallistu!

04/2017

Satakunnan Vaikuttajakoulu kertoo yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta nuorille

Satakunnan Vaikuttajakoulu sai alkusysäyksensä, kun tarve tämäntyyppiselle toiminnalle nousi esiin ja Satakunnan maakuntavaltuusto hyväksyi tehdyn valtuustoaloitteen syksyllä 2017.

Suomen Nuorkauppakamarit ry:n valtakunnallinen Vaikuttajakoulu yhteiskunnan tulevaisuudentekijöille käynnistyi alkuvuodesta 2017: Se käsitti kolmen tapahtuman ja kahden webinaarin sarjan. Koulutus oli suunnattu kaikille yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneille Suomen nuorkauppakamarilaisille. Vertaiskokemuksia saatiin muun muassa Varsinais-Suomesta.

Satakuntaliitto toteuttaa Vaikuttajakoulun yhteistyössä Porin, Kankaanpään ja Rauman nuorkauppakamareiden kanssa.

Kenelle Vaikuttajakoulu on ja mistä Vaikuttajakoulussa on kyse?

Satakunnan Vaikuttajakoulu on tarkoitettu kaikille yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneille toisen asteen opiskelijoille sekä juuri korkeakouluopintonsa aloittaneille nuorille. Vaikuttajakoulun tavoitteena on saada satakuntalaisia nuoria innostettua mukaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja edunvalvontatyöhön, sekä lisätä nuorten ymmärrystä päätöksentekojärjestelmistä ja auttaa heitä verkostoitumaan.

Vaikuttajakoulussa opiskelijat tutustuvat eri vaikuttajatahoihin, vaikuttamisen keinoihin ja tuloksiin. Koulutuksen kesto on yksi lukuvuosi; koulutus käynnistyy elokuussa 2018 ja päättyy keväällä 2019. Koulutuksien aiheita ovat mm. kunnallishallinto, aluehallinto, päätöksenteko valtiotasolla, mediavaikuttaminen, vaikuttaminen verkostojen kautta, yritysvaikuttaminen ja vaikuttaminen Euroopan tasolla. Koulutuksia järjestetään Porissa, Raumalla sekä Kankaanpäässä. Keväällä teemme matkan Helsinkiin ja tutustumme poliittiseen vaikuttamiseen sekä eduskunnassa että valtioneuvostoissa, ja päätöksentekoon valtiotasolla suoraan pääkallopaikalla.

Vaikuttajakoulun kouluttajina toimivat eri alojen ammattilaiset (kuten YLE:n Laura Aimola), nuoret vaikuttajat (kuten Matias Marttinen), ja kokeneet valtiovallan päättäjät. Vaikuttajakoulu koostuu kahdeksasta koulutuskerrasta, joista jokainen koulutuskerta muodostaa oman kokonaisuutensa.

Keitä Vaikuttajakoululaiset ovat?

Vaikuttajakouluun saapui hakemuksia eri puolilta Satakuntaa. Koulutukseen hakeneiden ikähaitari sijoittuu ikävuosien 16-25 -välille, ja hakemuksia tuli tasaisesti molemmilta sukupuolilta. Tärkeimmäksi syyksi hakea koulutukseen ilmoitettiin kiinnostus yhteiskunnallisia asioita ja poliittista vaikuttamista kohtaan.

Kommentit:

”Minua kiinnostaa päätöksenteko eri instituutioissa ja mm. eduskunnan toiminta. Haluaisin myös oppia, miten pääsen itse vaikuttamaan asioihin.”

”Omaan todella vahvan sisäisen motivaation oppia aiheeseen liittyviä asioita. Tulevaisuuden suunnitelmani liittyvät vahvasti poliittiseen vaikuttamiseen.”

”Minusta on myös innostavaa olla perillä yhteiskunnallisista asioista.”

”Kun huomasin Facebookista, että Satakunnassa järjestetään oma vaikuttajakoulu, päätin, että tuonne on päästävä. Vaikuttajakoulusta saisin varmasti uusia vinkkejä laadukkaaseen vaikuttamiseen sekä uusia verkostoja.”

Tilausta tällaiselle nuorille suunnatulle koulutukselle on siis selkeästi olemassa.

Sanna Oksa
puhelin +358 44 711 4390