02/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxid=1281&taso=2

Kallio: Satakunta tarvitsee oman sote-uudistuksen
Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?
Mikä on viestimme Satakunnasta?
Satakunnan talous yhä myötätuulessa
Puurijärven malja
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 hyväksyttiin
Satakuntaan ampumarataselvitys
Risto Vilen kartoittaa luontokohteita kesällä
Euroopan komission tapahtumabrändi Poriin
SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä
Satakunnan edunvalvontafoorumi 2019

02/2019

Risto Vilen kartoittaa Satakunnan maakuntakaavan luontokohteita kesällä

Risto Vilen aloitti luontokartoittajana Satakuntaliitossa 6.5.2019. Työ jatkuu kesän yli, ja kesäkuukaudet kuluvat pitkälti maastossa Satakunnan maakuntakaavassa osoitettujen luontoalueiden tilaa selvittämässä. Toimistolla Ristoa näkee kevään alussa, kun maastokautta suunnitellaan, sekä kesän jälkeen maastokauden loputtua, kun raporttia laaditaan.

Risto on työskennellyt luontoasioiden kanssa monipuolisesti ja eri näkökulmista; hän on toiminut luontoalan yrittäjänä kymmenen vuotta, ja ollut myös töissä Metsähallituksen Luontopalveluissa ja Satakunnan luonnonsuojelupiirissä. Luontokartoittajan erikoisammattitutkinto takaa osaamisen, ja hänen erityisosaamisalueitaan ovat linnut, kasvit ja sudenkorennot. Risto on kotoisin Kokemäeltä ja asuu siellä edelleen, joten maakunta on hyvinkin tuttu.

Työssään Risto tulee käymään läpi ja arvioimaan maakuntakaavan suojelukohteiden nykytilaa. Niin kuin kaikki, myös luonto muuttuu, ja siksi luontotietoa on päivitettävä aika ajoin. Iso osa työtä ovat kohteissa tehtävät maastotarkastukset. Selvitys on osa ympäristöministeriön vuonna 2011 vahvistaman Satakunnan maakuntakaavan toteutumisen seurantaa.

- On mielenkiintoista päästä työskentelemään jälleen uudesta näkökulmasta satakuntalaisen luonnon hyväksi. Olen kiinnostunut näkemään maakunnan luonnon kokonaiskuvan ja tuottamaan siitä aluetta hyödyttävää tietoa, Risto summaa.

Luontokartoittaja Risto Vilen työpisteessään

Lisätiedot: