04/2015: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1100

Aulauudistus
Virasto suljettu 28. – 31.12.2015

Aluetutkimukseen uusia tuulia

Saku Vähäsantanen aloitti Satakuntaliitossa aluekehitysasiantuntijana 1.11.2015 vastuualueenaan aluetutkimus. Porista kotoisin oleva Saku opiskeli Tampereella kansantaloustiedettä (KTM) ja tietojenkäsittelyä (LuK). Opiskelujen jälkeen työ toi Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikköön vuonna 2005.

Miksi hakeuduit Satakuntaliittoon töihin?

- Pitkä työura Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä oli mielekäs ja haastava, mutta oli aika saada uusia haasteita työhön. Aluekehitystyö kiinnostaa minua kovin, ja työ Satakuntaliitossa sopii loistavasti omiin kiinnostuksiini. Aiemmassa työssä kertyneestä osaamisesta on hyötyä tässä uudessa työssä.

Miten näet uuden työsi?

- Tavoitteeni työlle on palvella maakuntaa, sen organisaatioita ja täyttää tietotarpeita. Pidän yhteistyöstä eri tahojen kanssa, ja tavoite on toimia hyvällä palveluasenteella. Aluksi keskityn tiedontuotannon järjestämiseen, siihen miten se on järkevää ja tehokasta toteuttaa. Myös havainnollistamisen ideointi ja parantaminen on oleellista. Kun työ etenee, tulokset tulevat näkyviksi mm. Satakuntaliiton viestintävälineissä.

Missä kaikessa Satakunta on hyvä verrattuna muihin Suomen tai muiden maiden maakuntiin / alueisiin?

- Satakunnassa on monipuolinen elinkeinorakenne sekä kohtuullisen hyvä vientimenestys. Teollisuus on pärjännyt hyvin tässäkin taloudellisessa tilanteessa olosuhteisiin nähden, ja se onkin Satakunnan talouden peruspilari. Maakunnassamme on Suomen kuudenneksi suurin bruttokansantuote asukasta kohti sekä pieni työttömyysaste moneen muuhun alueeseen nähden.

Kuinka hyvin tunnet Satakunnan muuten kuin tilastoaineiston kautta?

- Harrastan pyöräilyä, ja teen pitkiä pyöräretkiä maakunnassa. Lisäksi minua kiinnostaa paikallishistoria, on tärkeää tietää juurensa. Tässä mielessä pystyn yhdistämään harrastukset työhöni.

Saku Vähäsantanen

Teksti ja kuva: