04/2015: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1102

Virasto suljettu 28. – 31.12.2015

02/2019

Katsaus rahoituksiin

''Kestävää kasvua ja työtä'' -haun hakemusten käsittely etenee

Länsi-Suomen alueella järjestettiin hankehaku Euroopan unionin ’Kestävää kasvua ja työtä’ -rakennerahasto-ohjelmasta. Haku avattiin kesäkuussa ja se päättyi 1. lokakuuta.

Satakuntaliiton käsittelyyn tuli yhteensä kymmenen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) hakemusta. Satakuntaliiton hankevalmistelutiimi on pisteyttänyt hankkeet, ja ne on käsitelty myös maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristössä.

Hankkeista neljä menee myönteisenä eteenpäin joulukuun maakuntahallitukseen. Yksi hanke jaetaan investointiosioon ja kehittämisosioon, ja se pääsee päätöksentekoprosessissa eteenpäin vuoden 2016 alussa. Tuolloin maakuntahallitukseen tuotaneen myös toinen hanke myönteisenä. Kaikkiaan neljälle haussa tulleelle hakemukselle ei suunnitella tässä vaiheessa myönnettäväksi rahoitusta.

Nyt haussa tulleet hankkeet tukevat osaltaan Satakunnan EAKR-ohjelman painopisteitä, joilla mm. vahvistetaan kehittämistoimijoiden, korkeakoulujen ja elinkeinoelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ja siihen liittyvää yhteistyötä. Rahoitusta kohdennetaan hankkeisiin yhteensä n. 860 000 euroa.

Satakunnan kanssa samaan suuralueeseen kuuluvissa Länsi-Suomen maakunnissa valmistellaan myönteisesti eteenpäin EAKR-hankkeita seuraavasti: Etelä-Pohjanmaa 3, Keski-Suomi 3, Pohjanmaa 5. Pirkanmaalla ei ollut haku auki.

Euroopan sosiaalirahaston (ESR) hakemuksia tuli Keski-Suomen ELY-keskukseen (ns. Rakennerahasto-ELY, jossa valmistellaan kaikki Länsi-Suomen ESR-hankkeet) 101 kappaletta. Näistä myönteisenä valmistellaan yhteensä 25 hakemusta. Lukumääräisesti eniten myönteisesti valmistellaan Satakunnan hankkeita, yhteensä kuusi.

Seuraava hankehaku avautuu vielä ennen joulua

Seuraava hankehaku avataan vielä tämän vuoden puolella ennen joulukuun puoltaväliä. EAKR:n osalta haku päättyy 12.2.2016 ja ESR:n osalta haku päättyy 1.3.2016.

Avautuvassa haussa Satakunnan EAKR-kehyksestä myönnettäväksi tulevia hyviä hankkeita rahoitetaan jokaisesta toimintalinja 2:n ’Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen’ erityistavoitteesta. Pääpaino haussa kohdistuu kuitenkin erityistavoitteisiin 5.1. ’Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen’ ja 3.2. ’Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen’.

Vanhan ohjelmakauden hankkeet päättymässä - maksatukset viimeistään 31.1.2016

Uuden ohjelmakauden (2014-2020) rinnalla toteutetaan vielä vanhan ohjelmakauden (2007-2013) hankkeita, joista viimeisimmätkin päättyvät viimeistään 31.12.2015. Kaikki maksatukset, vanhan kauden hankkeista, tulee olla Satakuntaliiton kirjaamossa viimeistään 31.1.2016, jotta maksatukset ehditään käsitellä ja viedä asianmukaisesti myös sähköisessä järjestelmässä päätökseen.

EURA–järjestelmien osalta on hyvä huomioida ns. vuodenvaihteen toimenpiteistä aiheutuva käyttökatko. Tällöin ei viranomainen voi valmistella rahoituspäätöksiä eikä myöskään käsitellä maksatushakemuksia. Vanhan EURA2007-järjestelmän osalta käyttökatko on 31.12.2015 (klo 16.00) - 6.1.2016. Uuden EURA2014-järjestelmän osalta vastaava käyttökatko on 22.12.2015 (klo 12.00) - 10.1.2016. Käyttökatko ei koske hankkeiden toteuttajatahojen tekemää hakemusvalmistelua järjestelmässä.

Lopuksi muistutuksena hanketoteuttajille, että muistattehan huomioida hallintoviranomaisen (TEM) ohjekirje, jossa ohjeistetaan nimien käytöstä ja kirjaamisesta EURA2014-järjestelmässä. Koska EURA2014-järjestelmä ei ole virallinen henkilötietorekisteri, ei sinne mm. palkkatietojen kohtaan, saa myöskään kirjata henkilöiden nimiä vaan kirjaukset tulee tehdä nimiketasolla. Nimet sallitaan edelleen esim. kohdassa hankkeen yhteyshenkilö. Kaikille hanketoteuttajille on tästä lähetetty ohjetta marraskuussa sähköpostilla.

EU-koordinaattori Jyrki Tomberg
050 569 6818, jyrki.tombergsatakunta.fi

Lisää aiheesta

Satakuntaliiton hanketiimi toivottaa kumppaneilleen hyvää joulua ja menestyksekästä vuotta 2016!