04/2015: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1107

Aulauudistus
Virasto suljettu 28. – 31.12.2015

Satahima - Kohti hiilineutraalia Satakuntaa

Satahima – Kohti hiilineutraalia Satakuntaa -hankeessa kehitetään kuntien ja pk-yritysten hiilineutraaleja toimintoja ja palveluita yhteistyössä maakunnan kuntien energiayhtiöiden oppilaitosten ja pk-yritysten kanssa. Hankkeessa on kolme pääteemaa: ilmastokumppanuus, energianeuvonta ja energiatehokkuus.

Ilmastokumppaniksi kannattaa lähteä

Energiatehokkuuden edistäminen hankkeessa perustuu pääsiassa vapaaehtoisen energiatehokkuussopimusjärjestelmän edistämiseen ja toteuttamiseen.  Hanke tarjoaa yhteistyökumppania ja selkeitä toimenpideohjelmia tavoitteiden saavuttamiseksi. Valmistuminen uudelle sopimuskaudelle 2017-2025 on alkanut.

Hankkeen kumppanikunnan ilmastokumppaniksi lähtenyt yritys tai organisaatio laatii suunnitelmansa keinoista, joilla se voi vähentää hiilidioksidipäästöjään ja hillitä ilmastonmuutosta. Mukaan lähteneistä yrityksistä löytyy listaus hankkeen sivuilta: 2013-2014 ja 2015.

Yritys tai organisaatio allekirjoittaa Ilmastositoumuksen sen kunnan kanssa, jonka alueella sillä on toimintaa. Ilmastositoumukseen kirjataan yrityksen tai organisaation ja kunnan keskeiset ilmastotavoitteet päästöjen vähentämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Ilmastotavoitteet ja -teot voivat koskea esimerkiksi energiansäästöä, energiatehokkuutta, jätehuoltoa tai logistiikkaa.

Käytännön toimenpiteitä energiatehokkuuden edistämiseksi

Satahima-hankkeessa annetaan maksutonta neuvontaa lämmitystavan valinnassa, energiatehokkaassa rakentamisessa ja kotitalouden tai yrityksen energiatehokkuudessa. Energianeuvonnassa hyödynnetään paikallisten yritysten tuote-ja palveluvalikoimaa, jolloin neuvottavien energiatehokkuutta ja yritysten liiketoimintamahdollisuuksien kehittymistä edistetään samalla kertaa.

Tietoutta uusiutuvista energialähteistä ja energiatehokkuudesta eri teemoilla levitetään myös moninaisilla tapahtumilla, luennoilla ja seminaareilla.

Satahima – Kohti hiilineutraalia Satakuntaa -hanke on Porin kaupungin ympäristöviraston koordinoima hanke, joka on kestoltaan on 1.1.2015-31.12.2017. Hanke on saanut Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta ja rahoituksen on myöntänyt Satakuntaliitto.  Hankkeessa mukana ovat Harjavalta, Huittinen, Kankaanpää, Kokemäki, Köyliö, Nakkila, Pomarkku, Pori, Rauma, Säkylä ja Ulvila sekä Pori Energia Oy, Rauman Energia Oy ja Vatajankosken Sähkö Oy.

projektipäällikkö Esa Merivalli
044 701 3359, esa.merivalli(at)pori.fi