Satanen 03/2016: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1133

Mistä maakuntauudistuksessa on kyse?
Yhteistyö on Satakunnan edunajamisen avaintekijä
Merialuesuunnittelu edistää kestävää kehitystä
Aluesuunnittelua maan ja meren rajapinnassa
Asko Ijäs - ympäristöasioita isossa mittakaavassa
Kari Hietala aloitti aluekehittäjänä
Itsenäisyyden juhlavuosi lähestyy!
Essi Pursiheimo vastaa 100vision viestinnästä
Vaihekaava 2 tukee Satakunnan energiantuotantoa
FRESHABIT toimii Karvianjoen valuma-alueella
EU-perusteos tarjolla opetusmateriaaliksi
Satakunnan markkinointi on yhteistyötä
Tulevia tapahtumia

02/2019

Edunvalvontafoorumissa sanottua – ”Satakunta on tosi hyvä maakunnallinen kokonaisuus”

Satakuntaliitto järjesti maakunnan edunvalvontaa käsittelevän tilaisuuden Noormarkussa 13.10.2016. Paikalla oli noin 50 edunvalvonnan toimijaa laajalti eri organisaatioista, kunnista ja mediasta.

Alustajina foorumissa toimivat Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n kehitysjohtaja Janne Antikainen ja vanhempi neuvonantaja Petri Jalasto. Heidän puheenvuoroissaan käytiin läpi mm. Satakunnan asemoitumista suhteessa muuhun Suomeen, maakunnan vahvuuksia, aluekehittämisen uusia trendejä, uutta liikennepolitiikkaa ja vaikuttamistyössä huomioitavia asioita. Kommenttipuheenvuoron piti Satakunnan Viikon päätoimittaja Kim Huovinlahti.

Foorumissa osallistujat pohtivat myös pienryhmissä Satakunnan korkeakoulutukseen, teollisuuteen, liikenteeseen ja biotalouteen liittyvää edunvalvontaa sekä uusia avauksia ja ideoita.

Edunvalvontafoorumi on osa Satakuntaliiton Satakurssi-hanketta, jolla kehitetään alueelliseen ennakointiin ja edunvalvontaan liittyviä toimintamalleja ja yhteistyötä maakunnassa. Foorumin tuloksia ja aineistoja tullaan käsittelemään edunvalvonnan teemaryhmässä, joka pohtii jatkotoimenpiteitä kehittämistyössä.

Janne Antikainen, Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI, kertoo Aluekehittämisen ja edunvalvonnan tulevaisuuden trendeistä. Mitkä ovat Satakunnan isoja, tulevaisuuden potentiaaleja?

Maakunta-asiamies Marika Luoma