Satanen 03/2016: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1135

Mistä maakuntauudistuksessa on kyse?
Yhteistyö on Satakunnan edunajamisen avaintekijä
Merialuesuunnittelu edistää kestävää kehitystä
Aluesuunnittelua maan ja meren rajapinnassa
Asko Ijäs - ympäristöasioita isossa mittakaavassa
Kari Hietala aloitti aluekehittäjänä
Itsenäisyyden juhlavuosi lähestyy!
Essi Pursiheimo vastaa 100vision viestinnästä
Vaihekaava 2 tukee Satakunnan energiantuotantoa
FRESHABIT toimii Karvianjoen valuma-alueella
EU-perusteos tarjolla opetusmateriaaliksi
Satakunnan markkinointi on yhteistyötä
Tulevia tapahtumia

02/2019

Asko Ijäs suunnittelee ympäristöasioita isossa mittakaavassa

Asko Ijäs aloitti SustainBaltic -hankkeen projektisuunnittelijana 3.10. Hankkeessa edistetään rannikkoalueiden yhdennettyä käyttöä ja hoitoa (Integrated Coastal Zone Management, ICZM) Virossa ja Suomessa. Erityisteemana hankkeessa on meri- ja rannikkovyöhyke. Hanketta vetää Turun yliopisto partnerinaan mm. Satakuntaliitto. Lue lisää hankkeesta Sustain Baltic - Aluesuunnittelua maan ja meren rajapinnassa -artikkelista.

Asko on ympäristövaikutusten arviointiin erikoistunut biologi (FM) ja kotoisin Keski-Suomesta. Hän on asunut Porissa jo vuosina 2012-2015 työskennellessään Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen projektissa tutkien tuulivoiman luontovaikutuksia. Sinä aikana maakunta ja sen luonto tulivat luonto- ja lintuharrastajalle tutuiksi. Mieluisia luontokohteita Satakunnassa ovat suot, varsinkin alkukesän aamuina. Pohjois-Satakunnan ja erityisesti Siikaisten isot suoalueet ovat suosikkikohteita, joiden hiljaisuus ja lajistot vetävät puoleensa. Tämän rauhan vastapainoksi menoa löytyy ultimatesta, liitokiekolla pelattavasta joukkuelajista (uudet jäsenet ovat muuten tervetulleita!).

Miksi halusit hakeutua Satakuntaliittoon?
- Tein aikaisemman projektin puitteissa paljon yhteistyötä Satakuntaliiton kanssa, ja sitä myötä  ihmiset olivat tuttuja. Itse työ on mielenkiintoinen ja erityisesti sen kansainvälinen aspekti kiinnostaa: miten ympäristöasioita voi ajatella isossa mittakaavassa? Miten luontoarvot voidaan turvata maan käytön suunnittelussa ja maakunnassa?

Millainen ensivaikutelma on ollut?
- Aloitus on ollut mukava, vaikka alkuvaiheissa on aina selvitettäviä asioita. Odotan, että pääsen kunnolla työhön kiinni!

Millaisia odotuksia sinulla on työllesi?
- Pohjanlahden rannikkovyöhykkeellä on paljon arvokkaita rannikkokohteita, teollisuutta, matkailua ynnä muuta monimuotoisesti. Tavoitteena on pohtia, miten nämä kaikki pystytään sovittamaan yhteen ja takaamaan luontoarvojen säilyminen. Luontoarvojen määrittäminen on minulle hyvin tuttua, ja odotan, miten saamme sen kuvattua. Miten saamme tärkeät elementit esille päätöksenteon perustaksi?

Mikä sinua inspiroi työssä eniten?
- Olen tutkijatyyppi, joka analyyttisesti etenee työssään aineistosta lopputulokseen. On aina hienoa saada jotain valmiiksi ja nähdä kättensä jälki sekä esitellä omat tutkimustulokset.

Teksti:

Viestintäsuunnittelija Tiina Leino