Satanen 03/2016: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1137

Mistä maakuntauudistuksessa on kyse?
Yhteistyö on Satakunnan edunajamisen avaintekijä
Merialuesuunnittelu edistää kestävää kehitystä
Aluesuunnittelua maan ja meren rajapinnassa
Asko Ijäs - ympäristöasioita isossa mittakaavassa
Kari Hietala aloitti aluekehittäjänä
Itsenäisyyden juhlavuosi lähestyy!
Essi Pursiheimo vastaa 100vision viestinnästä
Vaihekaava 2 tukee Satakunnan energiantuotantoa
FRESHABIT toimii Karvianjoen valuma-alueella
EU-perusteos tarjolla opetusmateriaaliksi
Satakunnan markkinointi on yhteistyötä
Tulevia tapahtumia

02/2019

Suomen itsenäisyyden juhlavuosi lähestyy!

Syksy tiivistää tahtia kohti juhlavuotta

Juhlavuoden laskuri tikittää suomifinland100.fi-verkkosivuilla tasaiseen tahtiin kohti vuodenvaihdetta. Aikaa isoon avaukseen on alle 80 päivää. Valtakunnallinen ohjelmatyö tiivistyy, ja tällä hetkellä ohjelmaan on liitetty noin 1800 hanketta ympäri Suomea. Loppusyksyn aikana viestinnän tahti edelleen kiihtyy, ja valmistaudumme täällä Satakunnassakin vuoden starttiin hyvissä ajoin.

Lähtölaukaus 100 päivää juhlavuoden alkuun -laskentaan alkoi Finlandia-talolla syyskuun 23. päivä, jossa paikalla olivat Satakunnan edustajat maakuntajohtaja Pertti Rajala ja Suomi100 -aluekoordinaattori Susanna Virkki. Sata päivää sataan -teemaa juhlistettiin Suomi-juhlavuoden menun, puheiden ja Suomi 100 -hankkeiden esittelyiden kanssa. Juhlavuoden valtuuskunnan puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä totesi, että ”Suomen juhlavuoden tärkein tehtävä on yhteenkuuluvuuden tunteen lisääminen.” Eli tehdään Suomen suuri juhla yhdessä!

Meillä on mahdollisuus tehdä historiaa!

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna 2017 saunomme, luistelemme, laulamme ja tanssimme yhdessä. Käymme konserteissa, näyttelyissä ja leffassa. Syömme ja retkeilemme luonnossa tai soudamme ja uimme Satakunnan vesistöissä. Meillä on nyt näköalapaikka katsoa vuosisataa eteen- ja taaksepäin, mutta myös seistä tukevasti tässä ajassa. Juhlavuoden maakunnallinen ja valtakunnallinen ohjelmasisältö syventää ymmärrystämme koko itsenäisyyden ajasta, tarkastelee juuri sitä Suomea, jossa elämme sekä etsii ja luo uutta tulevaisuuden Satakuntaa ja Suomea. Meillä jokaisella on mahdollisuus tehdä pieni tai suuri teko ja samalla antaa lahja omalle yhteisöllemme ja maallemme.

Suomen juhlavuoden virallinen tunnus. Tunnusta voivat käyttää juhlavuoteen virallisesti hyväksytyt ideat.

Hei muistatko, teimme sitä silloin, kun Suomi täytti 100 vuotta?

Satakunnan Suomi 100 -aluekoordinaattorin näkökulmasta Suomen juhlavuosi tarjoaa mielestäni mahdollisuuden peilata teeman mukaisia asioita omassakin elämässään: millainen oli menneisyyteni, miten elän tätä päivää, entä miltä näyttää huominen. On hyvä välillä pysähtyä pohtimaan omia juuriaan ja isänmaallisuuttaan tässä koko ajan lisääntyvässä globaalisuudessa. Yhtenä väylänä tähän (itse)tutkiskeluun toimikoon Satakuntaa sadan vuoden sanoin -esitys, jonka tavoitteena on kertoa tekstien, pakinoiden ja runojen avulla Satakunnasta ja satakuntalaisuudesta. Satakunnan tarina elää ja muuttuu kertojan mukaan, samoin suhteemme maakuntaan. Toivottavasti näiden sanojen avulla me satakuntalaiset ja suomalaiset löydämme näinä vaikeinakin aikoina lohdutuksen, kannustuksen ja yhteenkuuluvuuden hengen, jonka avulla selviämme arjessa. Ja toivottavasti juhlavuosi ainutlaatuisine tekoineen ja tapahtumineen jättää muistijäljen ihmisiin.

Satakunnan oma juhlavuoden tunnus

Viimeinen maakunnallinen haku päättyy 18.11.

Tähän syksyyn liittyy myös se, että 1. maakunnallinen avustushaku saatiin päätökseen syyskuun aikana.  24 satakuntalaista juhlavuoden hanketta sai rahoitusta yhteensä 54 800 euroa. Hankkeet liittyvät taiteeseen, kulttuuriin, yhteisölliseen toimintaan, tieteeseen ja tutkimukseen sekä yhteiskunnalliseen toimintaan.

Toukokuun puoliväliin mennessä 48 hanketta haki avustusta yhteensä yli 200 000 euron edestä. Hakemuksia saapui melko tasaisesti eri puolilta maakuntaa, ja suurin osa oli kulttuurihankkeita. Joka tapauksessa Satakuntaan on tulossa paljon upeaa juhlavuoden ohjelmaa! Runsauden keskellä moni hyvä hanke jäi valitettavasti ilman avustusta, mutta viestintäapua ja näkyvyyttä tarjotaan kaikille. Kielteisen päätöksen saanut hanke voi halutessaan ilmoittautua mukaan seuraavaan ja viimeiseen hakuun, joka on alkanut 3.10 ja päättyy 18.11. Esitykset rahoitettavista hankkeista teki Satakunnan Suomi 100 -ohjausryhmä, ja rahoituksesta päätti maakuntajohtaja Pertti Rajala. Satakunnassa avustusta on kokonaisuudessaan jaossa 70 000 euroa.

Suomi 100 -aluekoordinaattori Susanna Virkki

www.satakunta.fi/suomi100