04/2016: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1149

Raideliikenne lisääntyy Satakunnassa
SATTUKO - ratkaisuja turvallisuuden parantamiseen
Windtek - tuulivoimarakentamisen koko kaari
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Suomen juhlavuosi lähestyy! Oletko valmis?
Tee valintoja Satakunnan parhaaksi!

04/2016
03/2016

100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!

Suomi täyttää ensi vuonna sata vuotta. Tämä on sellainen once-in-a-lifetime -tilaisuus tehdä historiaa. Todella mahtavaa!

Alun perin Satakuntaliitto suunnitteli yhdessä Viron Harjumaan kanssa yhteistä hanketta, jossa Harjumaan ja Satakunnan nuoret tekisivät uudet itsenäisyysjulistukset. Sama juhlahan on Virolla edessä vuonna 2018.

Satakuntaliiton esitettyä hankeideansa, päätti innostunut Suomi 100 -sihteeristö, että hankkeesta tehdään valtakunnallinen. Itsenäisyysjulistus on koko Suomen asia. Sata vuotta sitten tehty julistus oli visio Suomesta, jonka takana olivat poliitikot. Uudesta visiosta vastaavat nuoriso, Suomen tulevaisuus. Hanke on otettu joka puolella todella hyvin vastaan ja mukaan ovatkin lähteneet kaikkien maakuntien lisäksi eduskunta sekä uuden vision suojelijoina alkuperäisen itsenäisyyssenaatin sukujen edustajat. Hankkeen virallinen julkistuspäivä oli 29.11.2016.

100visio kutsuu kaikkia Suomen yläkouluja, lukioita ja toisen asteen oppilaitoksia mukaan talkoisiin. Visiot toteutetaan kouluissa koulupäivien aikana ja liitetään oppiaineisiin. Visioissa yhdistyvät historia ja yhteiskuntaoppi, taideaineet sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Monissa kouluissa on nykyään teemaopintoja, joita voi hyödyntää vision teossa erinomaisesti.

Millainen se visio sitten voisi olla? Pohjana voi käyttää alkuperäistä itsenäisyysjulistusta tai liikkeelle voi yhtä hyvin lähteä tyhjältä pöydältä. Se voi olla kuva, kuten maalaus, valokuva tai piirros. Se voi olla tekstiä tai musiikkia, myös videokuvaa. Se voi olla jonkin näistä tai kaikkien yhdistelmä. Pääasia on, että vision avulla tuodaan esille se, miten tai millaiseksi nuoret toivovat Suomen kehittyvän seuraavan sadan vuoden aikana.

Valmiit visiot kulkevat oman maakuntansa ja Satakuntaliiton raatien läpi aina valtakunnallisen raadin arvioitavaksi, jotka valitsevat voittajan. Nuoret luovuttavat voittajavisionsa valtiosalissa 15.11.2017 järjestettävässä tilaisuudessa suoraan eduskunnalle.

Hankkeen onnistuminen vaatii hieman innostuneisuutta, luovuutta ja yhdessä tekemisen meininkiä. Mikä olisikaan hienompaa kuin ojentaa oma visio lahjana satavuotiaalle Suomelle!

www.100visio.fi

www.facebook.com/100visio