04/2016: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1153

Raideliikenne lisääntyy Satakunnassa
SATTUKO - ratkaisuja turvallisuuden parantamiseen
Windtek - tuulivoimarakentamisen koko kaari
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Suomen juhlavuosi lähestyy! Oletko valmis?
Tee valintoja Satakunnan parhaaksi!

04/2016
03/2016
02/2016
01/2016

Suomen juhlavuosi lähestyy! Oletko valmis?

Tänään 19.12. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden alkuun on 13 päivää. Olemmeko siis valmiita?

Suomen juhlavuosi 2017 avaa todellisen tapahtumien aarrearkun. Valtakunnallisessa ohjelmassa on jo yli 2 000 hanketta. Hankkeita toteuttavat Suomessa ja ulkomailla niin yksittäiset kansalaiset, järjestöt kuin yrityksetkin. Jo yli 400 000 suomalaista on mukana rakentamassa unohtumatonta juhlavuottamme. Näiden lisäksi lähes kaksi miljoonaa suomalaista ilmoittaa, että voisi osallistua juhlavuoden tapahtumien järjestämiseen. Innokkaimpia ovat 55–64-vuotiaat sekä 35–44-vuotiaat, joista lähes puolet ilmoittaa halukkuutensa osallistua ohjelman rakentamiseen.

Into rakentaa yhteistä ohjelmaa kasvaa edelleen ja tuhansia tapahtumia valmistellaan ympäri maailmaa. Suomi 100 teettämän tutkimuksen (Tilastokeskus 9/2016) mukaan neljä viidestä suomalaisesta haluaisi juhlia Suomen satavuotisuutta perheen kanssa. Seuraavaksi suosituinta juhlaseuraa ovat ystävät (noin 60 %). Hieman alle viidesosa suomalaisista haluaisi viettää itsenäisyyden satavuotisjuhlia työkavereiden, naapureiden tai harrastusporukan kanssa. Vain neljä sadasta suomalaisesta ei aio viettää juhlavuotta mitenkään. Naiset ovat miehiä hieman innokkaampia juhlimaan Suomen itsenäisyyttä. Oman perhe- ja tuttavapiirin ulkopuolelta suosituinta juhlaseuraa olisivat sotiemme veteraanit: kaksi kolmesta suomalaisesta voisi juhlistaa satavuotisuutta heidän kanssaan. Kodittomien tai vähäosaisten kanssa voisi juhlia noin 40 prosenttia kansasta.

Nuttutalokoot Lastentarhamuseo Saimi 8.11.2016 kuvaaja Susanna Virkki

Entä miten Satakunnassa valmistelut etenevät?

Keväällä ja syksyllä avattuihin maakunnallisiin valtionavustushakuihin tuli Satakuntaliitolle kaikkiaan 77 hakemusta. Maakunnan 2. ja viimeinen haku päättyi 18.11. Satakunnassa järjestettäviin tapahtumiin ja tempauksiin haettiin rahaa yli 300 000 €:n edestä. Määrä on aikamoinen, sillä maakunnallista ja valtionavustusrahaa on jaettavana 70 000 €. Suomi 100 ohjausryhmä kokoontuu 20.12. käymään läpi tulleita hakulomakkeita, ja maakuntajohtaja Pertti Rajala tekee esitysten perusteella päätökset avustuksen saajista ja -summista 31.12.2016 mennessä.

Onneksi satakuntalaiset ovat luovia ja pystyvät kehittämään tapahtumia vähäisemmälläkin rahoituksella! Kaikki maakunnallisen valtionavustuksen saaneet avustuksensaajat listataan www.satakunta.fi/suomi100 -sivustolle otsikon Mukaan maakunnalliseen ohjelmaan alle.

Jokainen Satakunnan kunta huolehtii itse oman alueensa tapahtumakalenterista. Näin kalenteri pysyy elävänä ja reaaliaikaisena. Tämän lisäksi tapahtumia voi kuka vaan laittaa Suomi 100 Satakunta -Facebookin tapahtumakalenteriin.

Nuttutalkoot Satakunnan museon kahvilassa 26.10.2016 Kuvaaja Susanna Virkki

Perheen ja ystävien kanssa vietettyjen juhlahetkien lisäksi suomalaiset kokevat tärkeäksi edistää juhlavuoden teoilla yleistä hyvinvointia. Yksi esimerkki tällaisesta toiminnasta on Suomi 100 juhlanuttujen kudonta.

Kaikille ensi vuonna syntyville satakuntalaisille pienokaisille kudotaan villainen Suomi 100 nuttu. Mallin on suunnittelut Porin Taide- ja Taideteollisuusyhdistyksen sihteeri Marja-Terttu Naukkarinen, ja kampanja toteutetaan yhteistyössä Porilaine-lehden kanssa. Vuoden 2017 aikana syntyy tilastojen mukaan noin 2000 uutta satakuntalaista, joten kutomista riittää ihan varmasti kaikille halukkaille!

Valtakunnallisen Syödään yhdessä –hankkeen esittely ja tapahtuman suunnittelukokous Satakuntaliitossa 14.11.2016

Suomi 100 aluekoordinaattoreiden infopäivät valtioneuvoston juhlahuoneistossa Smolnassa 16.11.2016 Kuvaaja Susanna Virkki

Suomi 100 aluekoordinaattori Susanna Virkki Satakuntaliitto