01/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1157

Rahoitushakuja tulossa ja käynnissä
Vaihemaakuntakaavan 2 luonnos nähtävillä 3.3. asti
Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa
Robotit tulevat töihin
Vapaaehtoisen suojelun alueita etsitään
UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle
Vapaaehtoistyötä EU:ssa tarjolla 18-30-vuotiaille

02/2019

Asko Aro-Heinilä aloitti vs. maakuntajohtajana

Asko Aro-Heinilä aloitti Satakuntaliitossa vs. maakuntajohtajana 1.3.2017. Tutustutaan hieman uuteen maakuntajohtajaan.

Tervetuloa Satakuntaliittoon Asko! Kuinka hyvin tunnet Satakuntaa?
Tunnen Satakunnan kyllä hyvin mielestäni. Olen tehnyt maakunnan laajuisesti töitä 1990-luvun alkupuolelta. Olen siis alusta asti ollut tekemissä Satakuntaliiton kanssa eli vuodesta 1991, kun Satakunnan Seutukaavaliitto ja Satakunnan Maakuntaliitto yhdistyivät Satakuntaliitoksi. Olen ollut tuosta lähtien mukana maakunnallisissa hankkeissa kuten myös maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) jäsen.

Mistä olet kotoisin ja missä asut nyt?
Juureni ovat Raumalla eli olen syntynyt siellä, ja siellä yhä kotikin on, vaikkakin suurin osa ajasta kuluu nykyään mökillä Lapin Kivikylässä. Vaimoni on myös satakuntalainen, hänen juurensa ovat äidin kautta Kankaanpäässä ja isän kautta Huittisissa. Lapsia meillä on yhteensä 6 ja kummallakin 4. Lapsenlapsia on 7. Liikun paljon luonnossa ja lenkkeilen.

Mikä koulutustaustasi on?
Olen yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereelta 1980-luvun alkupuolelta. Pääaineeni oli yleinen valtio-oppi, ja olen opiskellut myös julkishallintoa, julkisoikeutta, kansantaloustiedettä sekä psykologiaa, sillä olen aina ollut kiinnostunut siitä, miten ihmiset toimivat.

Millaisissa työtehtävissä olet aiemmin ollut?
Olen ollut pääasiassa kuntien kehittämiseen ja siellä erityisesti elinkeinojen kehittämiseen liittyvissä tehtävissä. Olen ollut mukana myös kuntien yhdistymisprosesseissa sekä kuntien sisäisissä organisaatiomuutoksissa. Nämä luovat hyvää pohjaa ja oppia maakuntauudistukseen.

Mikä sai sinut hakeutumaan Satakuntaliittoon töihin?
Nykyinen muutostilanne maakuntauudistuksessa motivoi minua hakeutumaan maakuntajohtajaksi. Se muutostilanne, jossa maakuntahallinto nyt on, kiinnostaa minua. Nyt tehdään jotain ihan uutta, ja haluan olla mukana työssä. Minua motivoi positiivisella tavalla muutos ja sen johtaminen, sillä se on haastavaa. Muutosten kanssa tulee tehdä pitkäjänteisesti ja vahvasti töitä, ja luontainen uteliaisuuteni saa minut kiinnostumaan tästä. Uskon myös, että pystyn tuomaan osaamistani Satakunnan elinvoiman vahvistamiseksi erityisesti siitä näkökulmasta, mitä julkishallinto voi tehdä yritysten toimintaympäristöjen kehittämisessä. Toisaalta olen hyvin rauhallinen, kuunteleva ja kokonaisnäkemystä etsivä, ja nämä piirteet auttavat muutosten johtamisessa myös. Nämä pohdinnat saivat minut hakeutumaan Satakuntaliittoon.

Millainen ensivaikutelma on ollut?
Ensivaikutelma on ollut hyvä. Luottamushenkilöt ja satakuntalaiset ovat ottaneet minut positiivisesti vastaan. Satakuntaliiton työntekijöitä tunnen jo entuudestaan. Työntekijät osaavat ja haluavat tehdä työtään alueen hyväksi ja samalla kantavat ylpeästi muutostilanteen kuormaa.

Millaisia painopisteitä ja odotuksia sinulla on työllesi?
Ensivaiheessa 2017-2018 työn painopiste tulee selkeästi olemaan maakuntauudistuksessa ja siihen liittyvissä asioissa. Haluan olla mukana myös työssä, jossa kiteytetään Satakunnan vahvuuksia. Haluan painottaa maakunnan elinvoimaan liittyviä asioita ja kehittää Satakunnan brändiä. Odotan, että saamme yhdessä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa mahdollisimman hyvän yhteistyön aikaiseksi. Se näkyisi esimerkiksi siinä, että näymme yhteisenä rintamana ulospäin, kun puhumme Satakunnasta ja satakuntalaisuudesta. Meidän tulee haluta ja uskaltaa kehua Satakuntaa oikein ja samaan suuntaan.

Teksti:

Viestintäsuunnittelija Tiina Leino