01/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1159

Rahoitushakuja tulossa ja käynnissä
Vaihemaakuntakaavan 2 luonnos nähtävillä 3.3. asti
Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa
Robotit tulevat töihin
Vapaaehtoisen suojelun alueita etsitään
UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle
Vapaaehtoistyötä EU:ssa tarjolla 18-30-vuotiaille

02/2019

Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon

Itsenäisyyden juhlavuoden vietto aloitettiin ympäri Satakuntaa kunnille sopivilla ja omantakeisilla tavoilla. Porissa kaupunkilaisten ja toki muidenkin iloksi järjestettiin Satakuntaliiton, Porin kaupungin kulttuuriasiainkeskuksen, sponsoreiden (Porin Puuvilla, Pori Energia ja Svenska Kulturfondet i Björneborg) ja Satakunnan Kansan kanssa näyttävä ja suorastaan mahtipontinen ilotulitus. Tämä toteutettiin kaikkien toimijoiden kanssa yhdessä, kuten vuoden teema kuuluu.

Juhlavuoden tapahtumat kuntien tapahtumakalentereissa

Satakuntalaiset ovat innokkaasti järjestämässä Suomi 100 tapahtumia ja tempauksia toinen toisensa jälkeen. Juhlavuosi antaakin mahdollisuuden kaikenlaiseen yhteistyöhön, ja teemojen skaala on laaja. Ja niin kuuluu ollakin. Ilonpito ja juhlahumu eivät mitenkään vähennä niiden uhrauksien merkitystä, joita itsenäisyyden saavuttamiseksi on annettu. Koko vuoden Suomea tarkastellaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden perspektiiveistä. Tämä antaa laajan näkemyksen siitä, millaisessa maassa elämme ja olemme. Juhlavuosi on myös osallistamisen ja vaikuttamisen vuosi. Jokainen meistä voi omalla panoksellaan vaikuttaa siihen, miten vuotta vietetään ja tehdä näin siitä meidän satakuntalaisten näköisen. Niinpä toivonkin, että tänä vuonna keskitymme maakunnan omiin tapahtumiin! Jokaisella kunnalla on oma Suomi 100 kalenterinsa, josta löytyy vaikka minkälaista ohjelmaa. Näin tuttu Satakunta voi näyttäytyä aivan uudella tavalla ja uudesta näkökulmasta. Osaamista löytyy, joten nyt meillä on mainio tilaisuus kannustaa ja kannattaa maakuntamme taitajia.

Kuntien tapahtumakalenterit löytyvät http://www.satakunta.fi/suomi100tapahtumat
Suomi 100 Satakunta -Facebook löytyy osoitteesta www.facebook.com/suomi100satakunta.

Luvassa mm. Kirjojen Suomi, 24 h hiihto, veteraanijuhla

Helmikuun tapahtumiin kuuluu mm. Kirjojen Suomi. Se on Ylen monikanavainen kirjallisuuskokonaisuus, joka tutkii mitä itsenäisyyden ajan kirjat kertovat maastamme ennen ja nyt, ja miten asiat ovat muuttuneet aikojen saatossa. Toinen esimerkki voisi olla 24 tunnin hiihtomaraton Kokemäen Pitkäjärvellä. Tarkoituksena on hiihtää 24 h viestihiihdon tapaan, niin että ladulla on koko ajan joku sivakoimassa. Liikunta on satsaus tulevaisuuteen, jotta meitä hyvinvoivia ihmisiä olisi viettämässä Suomen 200-vuotisjuhlia. Maaliskuussa keskustelemme monikulttuurisesta Suomesta ja huhtikuussa Porissa järjestetään satakuntalainen veteraanijuhla, johon kutsutaan maakuntamme 400 veteraania puolisoineen sekä veteraanien lesket. Tilaisuudessa esiintyvät muun muassa veteraani- ja poikakuoro, jotka vievät veteraaniperinteen viestiä eteenpäin.

Yhdessä tekemisen meininki jatkuu!

Satakuntalaiset ja maakunnan omat Suomi 100 -kuntayhdyshenkilöt jatkavat työtään, joten näyttää vahvasti siltä, että Satakunnan ohjelmasta tulee toteuttamistavoiltaan ja teemoiltaan yhtä monimuotoinen ja rikas kuin ovat maakunnan asukkaatkin.

Eikä ohjelma ole suinkaan vielä valmis. Esitä rohkeasti omia ideoitasi ja tule mukaan!

Suomi 100-aluekoordinaattori Susanna Virkki

Ohjelma ei ole vielä valmis. Esitä rohkeasti omia ideoitasi ja tule mukaan!