01/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1162

Rahoitushakuja tulossa ja käynnissä
Vaihemaakuntakaavan 2 luonnos nähtävillä 3.3. asti
Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa
Robotit tulevat töihin
Vapaaehtoisen suojelun alueita etsitään
UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle
Vapaaehtoistyötä EU:ssa tarjolla 18-30-vuotiaille

02/2019

Pääkirjoitus: Kohti maakuntauudistuksen käytännön toteutusta

Maakuntauudistus on siirtymässä vaiheeseen, jossa maakunnan perustaminen alkaa ja suunnitelmia aletaan panna täytäntöön. Maakuntahallitus päätti viime kokouksessaan nimetä työryhmän valmistelemaan väliaikaisen toimielimen perustamista. Tavoitteena on, että maakuntahallitus asettaa uuden maakunnan ensimmäisen virallisen toimielimen kaikkien valmisteluun osallistuvien yksimielisestä esityksestä 12.6.2017.  Uusi toimielin aloittaa 1.7.2017 ja alkaa käyttää uuden maakunnan päätösvaltaa rajoitetuin oikeuksin. Maakunnan liitto vastaa uuden maakunnan perustamisen käytännön järjestelyistä, mutta uusi maakunta ei ole maakunnan liiton osa, vaan oma itsenäinen oikeushenkilö. Sen tärkeimpiä tehtäviä ovat mm. tammikuussa 2018 pidettävien maakuntavaalien valmistelu ja vaalilla valittavan maakuntavaltuuston toimintasääntöjen valmistelu ja toiminnan aloittamiseen liittyvät käytännön järjestelyt.

Työt jatkuvat uudessa organisaatiossa

Koko maakunnan liiton vakinainen henkilöstö tulee siirtymään uuden maakunnan organisaatioon liikkeenluovutusperiaatteella vanhoina työntekijöinä. Työmarkkinoiden pääsopijajärjestöt valmistelevat maakunnille oman virka- ja työehtosopimuksen. Henkilöstön siirtoja koskevat YT-neuvottelut alkavat viimeistään syksyllä 2018 lähettävissä organisaatioissa ja jatkuvat uudessa organisaatiossa vuoden 2019 alussa.

Paljon asioita on vielä avoinna, yhtään lakia ei ole vielä vahvistettu ja osa keskeisistä säädöksistä on vasta valmisteilla. Moni saattaa tuntea tässä tilanteessa olonsa epävarmaksi ja tulevaisuus mietityttää. Näitä miettiessä on hyvä muistaa, että vaikka maakunnan liitto lakkaa itsenäisenä organisaationa, sen tehtävät eivät katoa minnekään, vaan edelleen laaditaan maakuntakaavaa ja edistetään sen toimeenpanoa, maakunnan kehittäminen, ennakointi ja strategiatyö jatkuu entistä monipuolisempana ja suuremmin voimavaroin. Hallinnolla ja muilla tukipalveluilla on myös jatkossa oma tärkeä roolinsa maakunnan toiminnan takaajana. Työ jatkuu, mutta uusissa ympyröissä ja osin uusien työtoverien kanssa.

Aktiivisella ja avoimella asenteella voimme parhaiten vaikuttaa omaan tulevaisuuteemme ja teemme omalta osaltamme muutoksen helpommaksi ja mahdolliseksi meille kaikille.

Maakuntauudistuksen projektipäällikkö,
hallintojohtaja Jukka Mäkilä