01/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1164

Rahoitushakuja tulossa ja käynnissä
Vaihemaakuntakaavan 2 luonnos nähtävillä 3.3. asti
Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa
Robotit tulevat töihin
Vapaaehtoisen suojelun alueita etsitään
UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle
Vapaaehtoistyötä EU:ssa tarjolla 18-30-vuotiaille

02/2019

UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle koko yhteisön voimin

Lauhanvuori Region Geopark -alueeksi - geologiasta ja luonnosta eväitä luontomatkailuun ja ympäristökasvatukseen

Lauhanvuori Regioniksi kutsuttua Pohjois-Satakunnan, Suupohjan ja Parkanon aluetta valmistellaan UNESCOn Geopark-statuksen hakuun ja Geopark-verkoston jäsenyyteen. Ennen statuksen hakemista on alueen täytettävä pitkä lista erilaisia kriteerejä. Geopark-alueet perustuvat kansainvälisesti merkittävään geologiseen, luonnon ja kulttuuriperintöön, ja niiden tulee tarjota mm. teemaan liittyviä opastus- ja matkailupalveluja, paikallisia tuotteita ja kulttuuripalveluja sekä ympäristökasvatuspaketteja eri-ikäiselle yleisölle. Lisäksi Geoparkin hallinto ja resurssit on varmistettava pitkäksi aikaa, ja alueen tulee verkostoitua aktiivisesti sekä kotimaassaan että maailmanlaajuisessa Geopark-verkostossa.

Tunnelmoi upeissa Lauhanvuoren maisemissa.

Geomatkailua kansainvälisille markkinoille

Geokohteet, jotka esitellään myös yleisölle, sijaitsevat jo vakiintuneilla suojelualueilla: Lauhanvuoren ja Kauhanevan–Pohjankankaan kansallispuistoissa, Haapakeitaalla ja Hämeenkankaalla, Alkkianvuorella, Parkanon Kaidoillavesillä sekä Karijoen Susiluolalla. Kohteiden geo- ja luontomatkailun mahdollisuuksia parannetaan kehittämällä retkeilypalveluja: perustetaan uusia reittejä sekä rakennetaan laavuja, keittokatoksia ja käymälöitä. Geologiateemaa tuodaan esiin maasto-opasteissa, ja osa reiteistäkin toteutetaan erityisinä teemareitteinä, esim. GeoBike-reitti, joka sijoittuu Lauhanvuoren ja Kauhanevan–Pohjankankaan kansallispuistojen alueelle.

Satakunnan ammattikorkeakoulu ja alueen yritykset ovat rakentaneet Geopark-alueella Outdoors Finland -konseptin mukaisia luontomatkailupaketteja kansainvälisille matkailijoille. Esimerkiksi muutaman päivän mittainen tunnelmallinen hyvinvointipaketti ”In Nature’s loving care in Northern Satakunta” johdattaa vieraat tutustumaan Hämeenkankaan harjumaastoihin, Korsukylän ruokatarjontaan ja yrttisaunaan sekä Kurkikorven Mummolan villiyrttien maailmaan. Ihastuttavan kuvan aidosta paikallisesta elämästä ja upeasta suoluonnosta antaa Kauhanevalla ja Karviassa toteutettava ”The Pearl of the Countryside” -paketti. Matkan aikana kokataan Loma-Raisossa, patikoidaan Kauhanevalla sekä tutustutaan Karvian keskustan elämään ja tarjontaan. Paketit ovat jo myynnissä, ja ne avaavat tietään myös Visit Finlandin mukana maailmanmarkkinoille.

Alueen geologisia erityispiirteitä on ryhdytty tutkimaan ja muodostamaan geologista tarinaa myös matkailun tarpeisiin. Alueelle rakennetaan Geoparkiin pohjautuvaa brändiä, jonka on tarkoitus puhutella erityisesti kansainvälisiä aktiivimatkailijoita. Alue on mukana valtakunnallisessa Seutukaupunkiohjelman pilotissa, jossa yhdeksän aluetta työstää matkailubrändiään ohjatusti. Tulevana kesänä valmistuvaa brändiä arvioivat lopulta kansainvälisen matkailun asiantuntijat. Brändäykseen on saatu lisäpotkua myös Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön opiskelijoilta.

Geologisilla, arkeologisilla ja luontoinventoinneilla sekä paikallisten tarinoiden keräämisellä pyritään rakentamaan kiinnostavaa sisältöä matkailijoille. Paikat saavat uusia merkityksiä ja ne jäävät paremmin mieleen, kun niihin liittyy tarinoita. Faktatiedot popularisoidaan ja muokataan eri tavoin ja menetelmin koettaviksi elämyksiksi. Jatkossa tarvitaan lisää oppaita, jotka tarjoilevat matkailijoille paikallisia kertomuksia, tietoa ja mystiikkaa.

Hämeenkangas, Soininharju (kuva Terttu Hermansson)

Hämeenkangas, kangasajuruoho (kuva Terttu Hermansson)

Hämeenkangas (kuva Terttu Hermansson)

Geo- ja ympäristökasvatusta kouluissa ja yrityksissä

Tulevan Geopark-alueen kouluissa on jo aiemmin hyödynnetty hienoja luontokohteita ympäristökasvatuksessa, ja alueella on myös Kankaanpään yhteislyseo, jolla on luonnontieteellinen erityistehtävä. Ympäristökasvatusta kehitetään edelleen kansainväliseen suuntaan hyödyntäen myös yritysten resursseja. Tarjonnassa huomioidaan jatkossa eri-ikäiset kohderyhmät ja kansainväliset leirikoulut.

Jämin luontokeskukseen on rakennettu ympäristö- ja geokasvatusta palveleva virtuaalisella todellisuudella höystetty hiekkalaatikko, AR Sandbox, jossa on hiekkalaatikon lisäksi etäisyyskamera, tietokone ja projektori. Kamera tunnistaa hiekan pinnan muutokset, tietokonesovellus käsittelee ne ja projektori heijastaa tulokset oikea-aikaisesti korkeuskäyrinä ja väreinä hiekan pinnalle. Hiekkaa muotoilemalla voidaan jäljitellä esimerkiksi alueen maisemia harjuineen ja järvineen ja oppia samalla vaikkapa maantietoa, luontotietoutta ja kartanlukutaitoa. Laitteen toimintaan voi tutustua tämän videon avulla.

Geopark-alueen yrityksiä ja yksityisiä luontotietäjiä kannustetaan tarjoamaan palveluja leirikoulutoimintaan. Geopark-valmistelussa syntyviä aineistoja voivat palveluntarjoajat hyödyntää jatkossa vapaasti, ja heitä myös valmennetaan aineistojen käyttöön.

Kauhaneva-Pohjankankaan kansallispuisto (kuva Terttu Hermansson)

Esimerkillistä yhteistyötä yli maakuntarajojen

Geopark-statuksen hakeminen on alueen ihmisistä, yrityksistä ja organisaatioista kiinni. Yhteistyö on jo valmisteluvaiheessa ollut erinomaista yli maakuntarajojen, ja halu ja into toiminnan kehittämiseen on esimerkillistä. Muun muassa yhteiset matkailupaketit, monipuolinen suunnitteluyhteistyö sekä osallistuminen talkoisiin infran rakentamisessa ovat käytännön osoituksia siitä, että Geopark nähdään mahdollisuutena ja että halutaan mennä samaan suuntaan.

Paikallinen ja alueellinen verkosto laajenee: erilaisia osaajia liittyy joukkoon sitä mukaa kuin tietoisuus asiasta kasvaa. Geopark on monitieteinen kokonaisuus, ja kaikenlainen paikallinen, alueellinen tai yleinenkin tietämys on arvokasta ja voi tuottaa iloa ja hyötyä sekä valmistelussa että matkailutoiminnassa.

Huidankeidas (kuva Terttu Hermansson)

Projektipäällikkö Terttu Hermansson, terttu.hermanssonpskk.fi, p. 040 6757 363
Geologi Pasi Talvitie, pasi.talvitiepskk.fi, p. 040 5026 573

Lauhanvuoren alue-esittely
- tutustu alueisiin ja tarjontaan

Geoparkit UNESCOn verkkosivuilla

UNESCOn ja Geopark-verkoston asettamien edellytysten täyttämistä varten on alueella menossa useita maaseuturahastohankkeita, joita hallinnoivat Pohjois-Satakunnan Kehittämiskeskus Oy ja Metsähallitus. Rahoittajina toimivat Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan Ely-keskukset, Pohjois-Satakunnan ja Suupohjan Leader-ryhmät, alueen 9 kuntaa, Kankaanpää, Jämijärvi, Parkano, Karvia, Honkajoki, Siikainen, Kauhajoki, Isojoki ja Karijoki, sekä Metsähallitus ja Luonnonvarakeskus.