01/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1166

Rahoitushakuja tulossa ja käynnissä
Vaihemaakuntakaavan 2 luonnos nähtävillä 3.3. asti
Hyvillä mielin juhlavuoden 2017 viettoon
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa
Robotit tulevat töihin
Vapaaehtoisen suojelun alueita etsitään
UNESCOn Geopark haussa Lauhanvuorelle
Vapaaehtoistyötä EU:ssa tarjolla 18-30-vuotiaille

02/2019

Vapaaehtoistyötä Selkämeren kansallispuistossa

Selkämeren kansallispuiston ylläpidosta ja vierailijoiden palvelemisesta vastuuta ottava kolmas sektori on järjestäytynyt Raumalla RAUMANMEREN VÄKEÄ -projektiksi. Taustavoimana on koko kansallispuiston alueella vapaaehtoistyötä tekevä Selkämeren kansallispuiston ystäväyhdistys. Ystäväyhdistys on sopimuksen perusteella sekä Rauman kaupungin että Metsähallituksen kumppani.

Kohta hanhet taas lentävät täälläkin päin (kuva Paula Korpinen)

Monta tapaa osallistua - toimien, tukien tai tutkien

Toiminta-aiheina ovat retkeilytuotteet, ruohonjuuritason verkostomarkkinointi sekä kohteiden kunnostus ja tapahtumat. Toimintayhteisön arvoksi koetaan jo se, että mukana on laaja ihmisten verkosto. Ilman jäsenmaksun maksamistakin ja ilman talkoositoutumistakin voi kuulua rinkiin. Liittyminen tapahtuu osoitteessa pikkuhaurugmail.com, jolloin saa tietoa ja ilmoituksia omaan sähköpostiin.

Raumanmeren väki on tarjonnut mahdollisuutta osallistua retkelle myös kotisohvilta. Välineenä ovat olleet live-lähetykset osoitteessa www.facebook.com/selkamerenystavat. Kuvakokemuksia ja tietoakin jaetaan Instagrammissa raumanmerenvakea.

Kesä - kurjenmiekka ja kärpänen (kuva Paula Korpinen)

Ihmisten kansallispuisto kutsuu osallistumaan tapahtumiinsa

Vuoden 2017 kalenteria täyttää neljä Luonnonpäivää, jotka kaikki ovat myös Suomi 100 -tapahtumia. Keväällä viritellään Rauman saaristo-oppaiden kouluttautumista kaikille avoimissa kansallispuistoilloissa. Talkoitakin on jo harjoiteltu. Viime kesäinen ruovikon niittotapahtuma saanee väkeä kokoon ja maisemaa ennallistettua tänäkin vuonna. Viime vuonna yleisöjoukko kokoontui myös ”merensuojeluristeilylle” Rauman saaristossa. Toimenpiteenä tulee vielä olemaan Rauman saariston retkeilyesitteiden ja tietoaineiston julkaiseminen Metsähallituksen internet-sivuilla. Kaikissa näissä vapaaehtoistyön panos ratkaisee. Silläkin lailla toteutuu vanha teema ”ihmisten kansallispuisto”.

Raumanmeren väkeä tukee Leader Ravakka.

Isokoskelo kevätpuvussa ja jään joukossa. Väri on vasta muuttumassa. (kuva Paula Korpinen)

Meriharakka on myös aika varhainen tai ainakin huomiota herättävä kevätmuuttaja. (kuva Paula Korpinen)

Juhani Korpinen
050 438 8490, naulamaki () gmail.com