02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1170

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016

Maakuntajohtaja: Pysyvä muutos

Omalta osaltani voin sanoa, että onpa ollut reipastahtiset kolme kuukautta, jotka olen saanut olla osa Satakuntaliiton osaavaa henkilöstöä.

Satakunnassa maakunnan sisäisellä yhteistyöllä ja myös ulkoisilla yhteistyösuhteilla on hyvä tilanne, tämä näkyy niin maakunnan yhteisissä tavoitteissa kuin myös menossa olevassa laajassa maakuntauudistusvalmistelussa. Vain yhteisen tahdon ja avoimen keskustelun kautta voimme jatkossakin ylläpitää syntyneen luottamusilmapiirin.

Vt. maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä (kuva Kalle Aaltonen)

Maakunnan elinvoiman kannalta tilanne on monelta osin valoisampi kuin vuosiin, joskin maakunnan väestömäärän väheneminen ja joidenkin merkittävien työnantajien epävarma työllisyyskehitys ovat vielä negatiivisia asioita monen positiivisen asian lomassa. Positiivisina asioina voidaan mainita esimerkiksi meri- ja teknologiateollisuuden sekä muun valmistavan teollisuuden työpaikkamäärät, elintarviketeollisuuden kehitys sekä metsäbiotalouden kehitysnäkymät.

Pääpaino Satakuntaliiton omissa töissä on ollut selkeästi alueiden käytön osalla vaihemaakuntakaava 2 valmistelussa ja merialuesuunnittelun käynnistämisessä. Aluekehityksen osalta uuden maakuntaohjelman valmistelu on suuri ponnistus, jota tehdään myös uutta maakuntaa ajatellen. Edunvalvonnassa on käyty läpi erityisesti positiivisen rakennemuutoksen antamin lisäperustein valtatie 8 korjauksen nopeuttamista ja erityiskohteina Eurajoen ja Laitilan risteysalueet. Tulevan kesän SuomiAreena viikko edunvalvontamahdollisuuksineen on merkittävä ponnistus myös Satakuntaliitolle. Liiton oma viestintä on työstänyt Satakunnan brändikäsikirjaa perusviestinnän ohella. Ja toki itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhlavuosi on näkynyt ja työllistänyt Satakuntaliiton toimijoita kevään aikana.

Kaiken edellä olevan lisäksi on sitten jokaista meitä koskettava maakuntauudistusvalmistelu, jossa tahti on kiihtynyt eri lakilausuntojen ja väliaikaishallinnon valmistelun kautta. On hyvin todennäköistä, että virallisesti uudet maakunnat eivät, keskeneräisen lainsäädännön takia, perustu vielä alun perin ajatellusti 1.7.2017. Siitä huolimatta maakunta- sekä sosiaali- ja terveydenhoidon uudistusvalmistelut on tarkoitus yhdistää yhdeksi maakuntauudistuskokonaisuudeksi kesän 2017 aikana ja samalla käynnistää epävirallinen uuden maakunnan väliaikaishallinto. jotta uudistuksen eteneminen ei esty. Satakuntaliiton maakuntahallituksen on tarkoitus 19.6.2017 päättää väliaikaishallinnosta ja väliaikaishallintoa ohjaavasta vapaaehtoisesta poliittisesta ohjausryhmästä.

Kesän kynnyksellä on hyvä muistuttaa jokaista meitä siitä, että kesästä pitää uskaltaa myös nauttia ja kesällä tulee olla aikaa myös rentoutumiseen, vaikka maakuntauudistus kuinka kurkkii kulman takana.

Vt. maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä