02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1172

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016
02/2016

100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!

100vision alkuperäinen määräaika lähenee. Satakunnan raati ja valtakunnallinen raati ovat jo kokoontuneet miettimään kesän ja syksyn aikatauluja visioiden arvioinnin suhteen. Ensimmäiset visiot saapuivat Pohjanmaalta Satakuntaliitolle huhtikuun alkupuolella. Lisää visioita on tullut muualtakin Suomesta.

Koulujen ja nuorten innostaminen on osoittautunut haastavaksi valtavan ja monipuolisen hanketarjonnan vuoksi. Tästä johtuen 100vision kilpailuaikaa pidennettiin 15.10. asti. Tällöin kaikilla niilläkin kouluilla, joilla ei ole ollut keväällä resursseja, on vielä mahdollisuus ottaa osaa hankkeeseen. Myös ulkosuomalaisnuorilla on nyt enemmän aikaa osallistua. Satakunnan ja valtakunnan raadit, itsenäisyyssenaattisuvut sekä eduskunta puolsivat kaikki 100vision jatkoaikaa.

Tutustumassa eduskunnan kirjaston näyttelytilaan. Arja Bellinger (vas.), Mar-Leena Kolehmainen, Erika Bergström ja Essi Pursiheimo.

Tulleet visiot ovat olleet muodoltaan hyvin erilaisia. Yksi Keski-Pohjanmaan visioista on monen eri kouluaineen yhdessä tuottama ryijy. Ympäristöopin tunneilla on ryijyyn valittu kasvit, kuvamaataidon tunnilla langat ovat värjätty kasvien mukaan, tekstiilityön tunneilla ryijy on kudottu ja teknisentyön tunneilla on rakennettu valojärjestelmä ryijyn taakse. Pohjanmaalta tuli useampi piirretty versio nuorten näkemyksistä tulevaisuuden Suomesta. Satakunnasta on saatu videoita.

100visio-verkkosivut päivittyvät ja elävät koko ajan. Mitä tapahtui 1917? -osiossa julkaistaan joka kuukausi lisää sota-ajan uutisia, säätietoja, urheilutuloksia ja itsenäistymiseen liittyviä tapahtumia. Tämän lisäksi arviointiin asti päässeitä visioita aletaan päivittää kaikkien nähtäville kesän alussa. Visioita voi suodattaa ja hakea muun muassa tekotavan perusteella.

Osa 100vision tuomareista.

Voittajatyö julkistetaan 15.11.

Paras 100visio-työ julkistetaan 15.11. valtiosalissa, jossa nuoret luovuttavat visionsa suoraan eduskunnalle.

Heti tämän jälkeen avataan 100visio-näyttely eduskunnan kirjastossa. Näyttelyyn tulee kooste nuorten parhaimmista ehdotuksista uudeksi itsenäisyysjulistukseksi. Toteutusta ideoitiin eduskunnan kirjastossa jo toukokuussa; suunnittelemassa olivat eduskunnan tiedottaja Mar-Leena Kolehmainen, eduskunnan kirjaston johtaja Erika Bergström, eduskunnan kirjaston osastosihteeri Arja Bellinger, Suomi 100 Satakunta -aluekoordinaattori Susanna Virkki ja hankeassistentti Essi Pursiheimo.

Voittajanuoret osallistuvat myös Pikkuparlamentissa samana päivänä pidettävään Pärjäävätkö demokratiat maailmassa -seminaariin.

100visio on mukana myös kesällä SuomiAreenan Gallen-Kallelankadun Aika-lavalla 13.7. Tarkat aikataulut ovat vielä avoinna, ja ohjelma julkistuu 6.6.

Hankeassistentti Essi Pursiheimo Satakuntaliitto