02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1173

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016

Avoimet Kylät -päivää vietetään ennätyksellisen monessa Satakunnan kylässä

Avoimet Kylät -päivää vietetään lauantaina 10. kesäkuuta sadoissa kylissä ympäri Suomen. Satakunnassa mukana on tällä kertaa ennätyksellisesti 41 kylää, joiden ohjelmatarjontaan kuuluu muun muassa kesäkahviloita, Reko-myyntiä, paijattavia eläimiä, betonitöiden tekoa, elokuvan kuvaukset, vanhojen koulujen avoimia ovia, opastettuja museokierroksia, karaokelaulantaa ja savusaunontaa.

Avoimet kylät -tapahtuma on osa Suomi 100 -juhlavuotta.

Ovensa vierailijoille avaavat Huittisissa Kukonharja, Rekikoski, Suttila ja Vakkila, Säkylässä Iso-Vimma, Kankaanpää, Kepola, Sydänmaa, Tuiskula, Voitoinen, Vuorenmaa ja Yttilä, Eurassa Harola, Hinnerjoki, Länsi-Euran kylät, Panelia ja Rahvola, Raumalla Kauklainen, Kodiksami, Kolla-Nihattula-Tarvola, Sorkka, Tiilivuori ja Vasarainen-Soukainen, Eurajoella Luodonkylä ja Sydänmaa, Nakkilassa Ruskila, Harjavallassa Pirkkala, Kokemäellä Kauvatsa, Ulvilassa Kaasmarkku, Leineperi ja Levanpelto, Porissa Ahlainen, Lattomeri, Noormarkku, Riuttala-Mustajoki ja Söörmarkku, Jämijärven kylät, Pomarkussa Honkakoski sekä Siikaisissa Kirkonkylä, Leväsjoki ja Sammi.

− Olen ylpeä aktiivisista kylistämme, jotka ovat ottaneet päivän omakseen. Muutamat kylät ovat osallistuneet päivään joka vuosi alusta lähtien, mutta toisaalta mukana on nyt peräti kymmenkunta ensikertalaista, iloitsee SataKylien kyläasiamies Hanna Ruohola.

Kaikkien kylien tarkka ohjelmisto aikatauluineen on nähtävillä osoitteessa www.satakylat.fi, joten mieleisensä kyläkierroksen voi suunnitella halutessaan hyvissä ajoin etukäteen.

Maakunnan kyläelämään voi lähteä tutustumaan 10. kesäkuuta ensi kertaa myös bussin kyydissä

Suomen juhlavuoden kunniaksi Satakunnan kyläelämään on mahdollista lähteä tutustumaan myös linja-autokyydein. SataKylät ry:n järjestämillä Avoimet Kylät -bussikierroksilla vieraillaan 3−4 kylässä, ja edullinen 10 euron ”valmismatkapaketti” sisältää kuljetuksen lisäksi sekä keittolounaan että kahvitarjoilun. Alle kouluikäiset lapset pääsevät mukaan aikuisen seurassa ilmaiseksi.

Kolmen kierroksen joukosta voi valita itselleen sopivimman sen mukaan, haluaako hypätä kyytiin Porista, Raumalta vai Eurasta. Kaikki kierrokset ovat myös teemoiltaan erilaisia. Raumalta lähtevä bussikierros on nimeltään ”Eläimiä ja elämyksellistä maalaistunnelmaa”, Porin kierrokset taas ovat ”Kulttuuria ja kylähistorian havinaa” sekä ”Kaupankäyntiä ja kietovia kylämiljöitä”.

− Päivä on ollut aina upea elämys. Tässä on nyt vaivaton ja uudenlainen tapa kokea kylien tunnelmaa, sanoo Hanna Ruohola. Bussikierroksille ehtii ilmoittautua 7. kesäkuuta asti.

Peräkonttikirppis ja vohvelit houkuttelivat porukkaa Kauvatsan kyläkaupan pihamaalle viime Avoimet Kylät -päivänä. (kuva Hanna Ruohola)

Vierailun arvoinen Panelia, vuoden 2017 satakuntalainen kylä

Avoimet Kylät -päivänä voi tutustua myös Satakunnan Vuoden kylään 2017 ja muun muassa sen upeaan, talkoilla kunnostettuun rivimyllyyn. Euran Panelia tekee satakuntalaista historiaa olemalla vuoden kylä jo toista kertaa. Kuten tittelin uusimisestakin voi päätellä, kylätoiminta Paneliassa on jatkuvaa ja suunnitelmallista. Perinteiset tapahtumat Panelia-päivän johdolla sekä lukuisat kylää elävöittävät teot, viimeisimpänä torialueen rakentaminen keskelle kylää, vakuuttivat tämänvuotisen tuomariston.

Myös ulkopuoliselle on selvää, että Paneliassa kotiseturakkaus on erittäin voimakasta. Tämä näkyy selvästi myös oman vaakunan ja Panelia -lippujen sekä -viirien muodossa. Lippuja ja viirejä voi nähdä ympäri vuoden liehumassa saloissa pitkin idyllistä kylänraittia.

Panelian rivimyllyllä järjestetään erilaisia tapahtumia, tänä vuonna myllyyn voi tutustua esimerkiksi Avoimet Kylät -päivänä. (kuva Emma Suominen)

Kyläasiamies Hanna Ruohola
SataKylät ry