02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1174

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016

Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin

Satakuntalaiset ovat innokkaasti järjestämässä Suomi 100 tapahtumia ja tempauksia toinen toisensa jälkeen. Juhlavuosi on antanut mahdollisuuden kaikenlaiseen yhteistyöhön, ja teemojen kirjo on laaja. Ja niin kuuluu ollakin. Lähtökohtana on, että tänä vuonna annetaan maakunnan kaikkien kukkien kukkia! Näin tuttukin Satakunta voi näyttäytyä aivan uudella tavalla ja uudesta näkökulmasta. Osaamista löytyy, joten nyt meillä on mainio tilaisuus kannustaa ja kannattaa maakuntamme taitajia. Aloita maakuntaasi tutustuminen vaikka nyt kesällä!

Oletko kiinnostunut politiikasta ja musiikista?

Jos näin, niin tervetuloa Poriin 10.–16.7.! Tarjolla on Suomen suurin kattaus yhteiskunnallisia keskusteluja ja päivänpolttavaa politiikkaa. Porissa ovat kaikki! Torstaista lähtien tarjonta täydentyy kansainvälisellä Pori Jazz -festivaalilla jo 52. kerran.

Vai oletko enemmän urheiluihmisiä?

Kuuden vuoden tauon jälkeen perinteikäs Satakunnan kansansoutu starttaa heinäkuun 21. päivä uusin voimin ja ideoin 109 km matkalle. Näe ja koe Kokemäenjoki kolmessa päivässä! Suomi 100 -juhlasoutu alkaa Sastamalasta ja päättyy Poriin. Matkan voit taittaa soutaen ja meloen. Retki sopii kaiken ikäisille ja perheillekin, sillä kilpailun sijaan joella retkeilijät liikkuvat omaan tahtiinsa.

Kirkkovenesoutua Suomi 100 -hengessä.

Mitä nuorille on tarjolla?

Nuorilla on mahdollisuus vaikuttaa isänmaahansa ja sen tulevaisuuteen tekemällä uuden itsenäisyysjulistuksen seuraavaksi sadaksi vuodeksi. Tämä visio tehdään yhdessä muiden Suomen nuorten kanssa. Lähde kilpailuun mukaan, jos olet yläkoululainen, lukiolainen, ammatillisessa oppilaitoksessa tai erityiskoulussa. Nyt sinulla on mahdollisuus tehdä historiaa!

Entä seniorit?

Kuntien ohjelmassa on liikuntaa, ruuanlaittoa, konsertteja, teatteria, kudontaa, luentoja sekä näyttelyjä. Jokaiselle löytyy varmasti jotakin, joka edistää iäkkäiden ihmisten hyvinvointia, vanhustyön kehittämistä, osallistumisen mahdollisuutta sekä ikäpolvien välistä vuorovaikutusta. Meistä jokainen voi kannustaa juhlavuoden aikana eri ikäpolvien välistä yhteistä toimintaa ja järjestää tilaisuuksia kaikenikäisille.

Jo 700 000 osallistujaa Suomen juhlavuoden tapahtumiin

Erilaisiin juhlavuoden ohjelmiin tai tapahtumiin on osallistunut alkuvuoden aikana pelkästään Suomessa jo yli 700 000 ihmistä. Eniten väkeä on vetänyt erilaiset kulttuuritapahtumat, kuten konsertit. Seuraavaksi eniten suomalaiset ovat lähteneet mukaan talkoisiin yhteisen hyvän edistämiseksi. Alkuvuonna onkin nähty yhä kasvavaa innostusta esimerkiksi erilaisten neulomishankkeiden ympärillä. Satakunnassa kutomistarvettaan voi tyydyttää koko vuoden kestävän Suomi 100 juhlanuttu -talkoiden avulla. Myös valtakunnalliset yritykset ovat lähteneet aktiivisesti mukaan juhlavuoteen omilla yhteiskunnallisilla hankkeillaan.

Itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmassa on mukana jo yli 4 000 hanketta. Suomi 100 -toimintaa on yli sadassa maassa kaikilla mantereilla niin yksittäisten kansalaisten, hallinnon, järjestöjen kuin yritystenkin järjestämänä. Suomi 100 -juhlavuosi on jo ilmiö!

Eikä ohjelma ole suinkaan vielä valmis. Esitä rohkeasti omia ideoitasi ja tule mukaan!

Suomi 100-aluekoordinaattori Susanna Virkki Satakuntaliitto

www.satakunta.fi/suomi100