02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1175

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016

Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset

AIKO–rahoitusta haettiin tuplamäärä myöntövaltuuteen nähden

Satakuntaliitto avasi keväällä haun alueelliset innovaatiot ja kokeilut (AIKO) -rahoituksesta. Huhtikuun lopussa päättyneeseen hakuun tuli yhteensä 18 hakemusta kokonaissummaltaan 674 000 euroa, ja Satakuntaliitto sai AIKO-rahoitusta 334 000 euroa Työ- ja elinkeinoministeriö. Näin karkeasti arvioiden noin puolet hakemuksista voi saada rahoitusta.

Satakuntaliiton hanketiimillä on pisteytysprosessi meneillään, ja hankkeiden päätösprosessi etenee kahdessa syklissä. Ensimmäiset hankepäätökset on tarkoitus tehdä maakuntahallituksen kokouksessa 19.6.2017 ja loput hankepäätökset valmistellaan syksyn ensimmäiseen maakuntahallituksen kokoukseen 4.9.2017.

Satakuntaliiton myöntämän tuen osuus hankkeelle on 50-70 %. Satakunnan AIKO-teemat ovat uudistuva teollisuus, kasvava biotalous ja muuttuvat palvelut. Avustusta myönnetään näitä teemoja tukeviin hankkeisiin. Lisäksi valintakriteereitä ovat ’edistää aktiivisesti elinkeinojen rakennemuutosta ja vahvistaa alueen muutosjoustavuutta’, ’nopeuttaa merkittävien kehittämisavauksien tai kokeilujen käynnistymistä’, ’vahvistaa kasvua, työllisyyttä ja kansainvälistymistä’.

Työ- ja elinkeinoministeriö hallintoviranomaisena kiinnittää yhä enenevässä määrin huomiota maakuntaliittojen raportointiin. Satakuntaliitto osaltaan seuraa entistä tarkemmin hankkeissa kännistyviä kokeiluja sekä muiden hakuilmoituksessa määriteltyjen seurattavien indikaattoreiden toteutumista. Indikaattoreiden toteutumisesta riippuu viimeisen vuoden rahoituksen määrän suuruus.

EAKR-haku aukeaa kesän korvalla

Satakuntaliitto on mukana ennen lomia avattavassa EAKR-haussa. Tämän hetken tiedon mukaan haku päättyy 5.10.2017. Asiasta tiedotetaan enemmän, kunhan haku saadaan avatuksi. Tässä vaiheessa voidaan kuitenkin todeta, että hakuun tulee syksyllä edellisiä hakukierroksia isompi summa. Haettava avustusosuus on jotakin väliltä 1,5-2,5 miljoonaa euroa. Haussa ovat mukana kaikki toimintalinjan 2 erityistavoitteet. Jonkinmoinen painotus on vähähiilisillä hankkeilla. Satakuntaliiton hanketiimi miettii vielä mahdollisia muita painotuksia. Hakuilmoitus julkaistaan viimeistään kesäkuun alkupäivinä Satakuntaliiton nettisivuilla.

Satakuntaliitto on tähän mennessä myöntänyt EAKR-rahoitusta 57:een hankkeeseen yhteensä n. 7,3 miljoonaa euroa. Hankkeisiin varattu summa on 9,7 miljoonaa euroa.

Seuraavan ohjelmakauden rahoitus saattaa viivästyä Brexitin vuoksi

Eri yhteyksissä on noussut esiin, että seuraavan ohjelmakauden aloitus saattaa viivästyä vuodella tai jopa kahdella. Brexit on tuonut haasteita rahavarojen jakamisen mietintään ja siihen paljonko kukin jäsenmaa saa jatkossa rahoitusta.

Miten Iso-Britannian noin 10 % nettomaksuosuuden vähentyminen huomioidaan tulevassa EU-budjetissa? Ohjelmakauden aloituksen viivästymisen tapauksessa oletuksena ja odotuksena alueilla pitää olla, että kuluvan ohjelmakauden toteutusta jatketaan niin pitkään, kuin uuden ohjelmakauden alkaminen viivästyy.

EU-koordinaattori Jyrki Tomberg Satakuntaliitto