02/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1179

Maakuntajohtajan pääkirjoitus: Pysyvä muutos
Maakuntaohjelma on kattava kuva kehittämisestä
Satakunnan saaristo- ja kalatalousasiat esillä
SuomiAreena on tärkeä edunvalvontatapahtuma
JärvikalaaNAM! – menestyspilotti
Rahoituskatsaus - AIKO- ja EAKR-rahoitukset
Maakuntauudistuksen makustelua
Meremme Tähden -tapahtuma Raumalla
SustainBaltic meremme puolesta
Merialuesuunnittelu käynnistyy Satakunnassa
Avoimet kylät -tapahtuman suosio kasvaa yhä
Lauhanvuori Region Geopark isännöi alan osaajia
Aineetonta arvonluontia Satakunnan luonnosta
Juhlavuoden viettoa satakuntalaiseen tyyliin
100visio - Itsenäisyysjulistus uusiksi!
Eurooppa alueellani
Uusia Satakuntaa markkinoivia aineistoja

04/2016
03/2016
02/2016

Meremme Tähden -tapahtumassa monipuolinen sukellus pinnan alle

Raumalla kuudetta kertaa järjestetyssä Meremme Tähden -tapahtumassa oli jotain uutta, vanhaa, lainattua ja sinistä. Tapahtuma on vakiinnuttanut paikkansa Rauman seudulla ja laajemminkin keväisenä tapahtumana, jonka keskiössä on Itämeri ja sen tilan parantaminen. Meremme Tähden -tapahtumakokonaisuus käynnistyi Raimo Vahannon aloitteesta ja aktiivisuudesta vuonna 2012. Tilaisuuden järjestelyvastuu siirtyi vuonna 2017 Satakunnan ammattikorkeakoulun vetämälle Central Baltic WATERCHAIN -projektille.

Tiivis valmistelu

Meremme Tähden -tapahtuman valmistelu aloitettiin tammikuussa 2017. Valmistelussa oli mukana niin tapahtumassa aiemmin mukana olleita tahoja kuin myös uusia toimijoita, kaiken kaikkiaan kuutisenkymmentä henkilöä. Valmisteluvaihe sisälsi ideointi- ja valmistelukokouksia paikan päällä Raumalla sekä videoneuvotteluita. Dynaamisen ja aktivoivan tapahtuman runko koostui toimintapisteistä ja tasatunnein alkaneista tietoiskuista, jotka pidettiin 24.4.2017 Satakunnan ammattikorkeakoulun tiloissa Rauman Merimäellä.

Heidi Arponen/Metsähallitus esitteli pinnanalaisen kuvauslaitetta, jota käytettiin VELMU-projektissa (kuva Minna Keinänen-Toivola)

Toimintaa ja tahoja

Tapahtuman teemaa ”pinnanalainen luonto” käsiteltiin hyvin laajasti niin tieteen, taiteen kuin tunteidenkin kautta. Kolmessatoista toimintapisteissä pääsi esimerkiksi tutustumaan vedenalaiseen ja -päälliseen Itämereen, vesistöjen ja meren tutkimukseen ja arvaamaan satakuntalaisten vesien alkuperää sekä kuuntelemaan vedenalaisia ääniä. Kävijät saivat myös kirjoittaa terveisensä Itämerelle.

Toimintapisteet olivat: Vedenalaisen luonnon kuvaaminen (Metsähallitus), Vilkastuva Rauman satama (Rauman Satama Oy), Merimäen tilojen esittely (Satakunnan ammattikorkeakoulu), Mobiiliopastus: Puuta, rautaa, rakkautta -projekti (Rauman Merimuseo), Turun ammattikorkeakoulun vesitutkimus (Turun ammattikorkeakoulu), Life Aquatic, vedenalaiset ääniteokset Rauman alueelta (Maaseudun sivistysliitto ja Life  Aquatic -työryhmä), Kalanmaha -ympäristötaideteoksen esittely (Maaseudun Sivistysliitto), Vesistötutkimusta Eurajoen vesistöalueella (Pyhäjärvi-insituutti), Ihmisten kansallispuisto Selkämerellä (Selkämeren kansallispuiston ystävät ry), Raakkujen ihmeellinen maailma (Kolmen helmen joet ja FRESHABIT Life IP -hankkeet), Vedenalaisen luonnon yhteys pinnan yläpuolisen maailmaan Selkämerellä (Satakuntaliitto, SustainBaltic), Lupaukseni Itämerelle  (Satakunnan ammattikorkeakoulu, WATERCHAIN-projekti), VillageWaters-projekti (Luonnonvarakeskus).

Tietoiskuissa esiteltiin WATERCHAIN-projektia (Satakunnan ammattikorkeakoulu), VELMU-projektin vedenalaisia kartoituksia Selkämerellä (Metsähallitus), FRESHABIT-toimia Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomen ELY-keskus), Pyöriäisen esiintymistä Itämerellä (Turun ammattikorkeakoulu), Rauman sataman laajennuksen vaikutuksia ja pinnanalaiseen luontoon (Rauman satama) sekä 100 suomalaista vesistötekoa ja Let's do it -siivouskampanjaa (Vesistökunnostusverkosto & Satakunnan ammattikorkeakoulu).

Terveiset Itämerelle (kuva Minna Keinänen-Toivola)

Itämeren suojelu kiinnostaa

Tapahtuman tarkoituksena oli osoittaa, että Itämeren tilan parantaminen ei ole jonkun muun asia, vaan meren tilaan voi meistä jokainen vaikuttaa omalla toiminnallaan. Sykähdyttävimpiä hetkiä olivat kunniakirjojen luovutus Eurajoen yhteiskoulun opettaja Karoliina Sauriolle koulun  osallistumisesta WATERCHAIN-projektin Baltic Sea Savers -kampanjaan syksyllä 2016 ja viisivuotiaalle Alvar Hirvelälle omatoimisesta roskien siivoamisesta vesistöjen rannoilta.

Meremme tähden tapahtuma järjestetään seitsemännen kerran keväällä 2018.

Tilaisuuden verkkosivut esityksineen
Valokuvatunnelmia tapahtumasta

3D-helmimalli (Kolmen helmen joet ja FRESHABIT Life IP -hankkeet) (kuva Minna Keinänen-Toivola)

Satakuntalaisten vesien tunnistusta Pyhäjärvi-Instituutin pisteellä (kuva Minna Keinänen-Toivola)