03/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1194

JOKIohjelma hoitaa vesiä
Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita
Kaupunkipyöräily sähköistyy
100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!
100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

04/2016
03/2016

Oivaltava robotiikkaväki kokoontui Porissa

Yli sata pk-yritysten ja kehittämisorganisaatioiden edustajaa kokoontui elokuussa Poriin Oivalluksia robotiikasta -tapahtumaan.  Päivän monipuolinen ohjelma oli läpileikkaus robotiikkaan ja sen yhä laajeneviin mahdollisuuksiin. Oivalluksia robotiikasta -tapahtuman järjestivät Satakunnan ammattikorkeakoulu, Satakuntaliitto ja Robotiikka Akatemia sekä Pirkanmaan liiton toteuttama Uutta luovat maakunnat -hanke.

Robotiikka ja robotit lisääntyvät ja niillä on suuria vaikutuksia monilla aloilla teollisuudesta koulutussektorille. Satakunta on kehityksen eturintamassa. Jo nyt Satakunnassa toimii noin sadan yrityksen Robocoast-automaatioverkosto ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa on yksi maan laajimmista robotiikan koulutuspaketeista. Seminaari tarjosi osallistujilleen ajankohtaiskatsauksen robotiikka-alasta ja sen kehityssuunnista.

Seminaarin avasi Satakunnan ammattikorkeakoulun automaation tutkimusryhmän vetäjä Mirka Leino yhdessä Pepper-humanoidirobotin kanssa. Pepper hurmasi runsaan yleisön innokkaalla suomen kielisellä esiintymisellään.  Pepper kiinnosti myös lounas- ja kahvitaukojen aikana kätellen kaikkia halukkaita. Pepper luovutti lavan seminaarin pääpuhujalle Tampereen teknillisen yliopiston Jyrki Latokartanolle, joka esitteli tulevaisuuden teollisuusrobotiikkaa, robotiikan tutkimustrendejä sekä Suomen robotiikkayhdistyksen toimintaa.

Kovatasoiset puhujat seurasivat toisiaan esitellen robottisovelluksia eri näkökulmista. Satakunnan ammattikorkeakoulun uusi mobiilirobotti herätti runsaasti keskustelua kulkemalla automaattisesti seminaarialueella ja yleisön joukossa. Omronin Taneli Heikkinen esitteli mobiilirobottia tarkemmin esityksessään tuoden runsaasti esimerkkejä mahdollisista käyttökohteista ja jo toteutetuista sovelluksista.

Seminaarin päätteeksi järjestettiin Pirkanmaan liiton Elina Hykkösen vetämä hankeklinikka. Tämän tavoitteena oli tukea alan hanketoimintaa ja toimijoiden välistä yhteistyötä yli maakunta- ja toimialarajojen.  Tuloksena syntyikin jokunen yhteinen uusi hankeidea ja runsaasti keskustelua.

- Olemme saaneet paljon positiivista palautetta niin yleisöltä kuin esiintyjiltä. Uskon, että olemme saaneet herätettyä osallistujissa uusia Oivalluksia Robotiikasta, toteaa Mirka Leino tyytyväisesti hymyillen.

Timo Kerminen, MSc, BSc, projektipäällikkö
Satakunnan ammattikorkeakoulu