03/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1200

JOKIohjelma hoitaa vesiä
Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita
Kaupunkipyöräily sähköistyy
100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!
100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

04/2016
03/2016

Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita yhteisen hyvän eteen

Joka väittää talkoohengen maailmasta kadonneen, on väärässä. Yleishyödyllisissä Leader-hankkeissa talkootyö on perusta, joka yhdistää ja jolla saavutetaan yhteistä hyvää. Rauman Kodisjoella koko kylä yhdisti voimat ja rakensi koulun pihaan monitoimikentän.

Kodisjoen koulun pihaa koristaa uusi upea monitoimikenttä. Kesän aikana Kodisjoki-Seuran johdolla valmistunut kenttä on koko kylän yhteinen ilonaihe.

– Kenttä tarjoaa lapsille virikkeitä ja toimintaa koko kylälle, nyt varmasti onnistuu liikkuminen niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Lapset ovat ottaneet monitoimikentän omakseen, siellä on ollut porukkaa jopa yli odotusten. Se on selkeästi tarpeellinen, kertoo idean takana oleva Jan Sundman Kodisjoki-Seurasta.

Ajatus kylän omasta monitoimikentästä syntyi perheen kesälomareissulla. Vastaavia kenttiä Sundman oli toki nähnyt muiden Rauman koulujen pihoilla. Kun Rauman kaupungilta ei luvattu Kodisjoen koululle omaa kenttää, päätti kylä yhdistää voimat ja rakentaa sellaisen itse. Hankkeelle saatiin tukea Leader Ravakalta ja mukaan lähtivät lähes kaikki Kodisjoen yhdistykset vanhempainyhdistyksestä partiolaisiin ja VPK:sta Marttoihin. Talkootöitä paiskittiin koulun pihassa melkoinen tuntimäärä.

– Tämä onnistui, koska saatiin rahoitus ja meillä oli innokas yhdistysporukka. Hyvin kaikki yhdistykset uskaltautuivat mukaan, vaikka isosta hankinnasta olikin kyse. Saatiin hyvin ihmisiä paikalle talkoisiin ja hommat sujuivat hyvällä hengellä, Sundman kiittelee.

Uuden Kyläkentän vihkijäisiä vietettiin syyskuussa Koulun ja kodin -päivän yhteydessä juhlallisin menoin. Nauhan leikkasivat eskarilainen Elli Kalliomäki ja 6.luokkalainen Emma Aitavaara.

Vähemmän kännyköissä notkumista

Kodisjoen koulussa on viitisenkymmentä oppilasta ja lisäksi vajaa 10 esikoululaista. Rehtori Hannu Yli-Kauhaluoma vakuuttaa, että sekä opettajat että oppilaat ovat tyytyväisiä uuteen kenttään.

– Saatiin yksi kokonaan uusi liikuntatila myös koulun käyttöön. Kiitos kuuluu kokonaan kyläyhdistykselle. Monen ikäiset lapset voivat pelata siellä yhdessä, ja keinuistakin tulee nyt vähemmän riitaa, hän naurahtaa.

Oppilaiden ehdotuksesta Kyläkentäksi nimetty uusi lähiliikuntapaikka mahdollistaa monenlaiset pallopelit sählystä koripalloon. Suunnitteilla on aloittaa myös suureen suosioon noussutta keppihevostoimintaa. Lentopallotolpat ovat tulossa syksyn aikana, jolloin saadaan verkotkin viritettyä.

Hanna Rantasen 3 lasta käyvät Kodisjoen koulua. Äitinä hän iloitsee erityisesti siitä, nyt saadaan pelit aikaiseksi vapaa-ajallakin.

– Hyvä juttu, ei tule notkuttua kotona kiinni kännyköissä niin paljon.

Kyläkentän ensimmäisessä ”virallisessa” ottelussa lajina oli norsupallo ja vastakkain oppilaat ja vanhemmat.

20 vuotta yhteisöllisyyttä luomassa

Kodisjoen Kyläkenttä on yksi noin 2 500 hankkeesta, joita Satakunnan Leader-ryhmät ovat rahoittaneet 20 toimintavuotensa aikana. Yhteensä kehittämiseuroja on alueelle puollettu 61 miljoonaa euroa. Tällä summalla on ennen kaikkea investoitu hyvinvointiin. Hankkeita toteuttamalla paikalliset ihmiset ovat tehneet kotiseudustaan viihtyisämpää ja palveluiltaan parempaa paikkaa asua.

Leader-toiminta tuli Suomeen vuonna 1996, mutta Satakuntaan vahvemmin vasta seuraavana vuonna. Ihmisten kokoisilla ideoilla on parannettu alueen asukkaiden elämänlaatua mm. luomalla uusia palveluja ja harrastusmahdollisuuksia, synnytetty lukuisia uusia yrityksiä ja työpaikkoja sekä kehitetty elinkeinoelämää.

Yhdistykset ovat Leader-tuen turvin mm. kunnostaneet kylätaloja ja kokoontumispaikkoja, rakentaneet leikki- ja liikuntapuistoja sekä luonto- ja lähiliikuntakohteita. Kaikki nämä ovat yhteisöjen ”omia paikkoja”. Paikkoja, jotka yhdistävät ja joiden ympärille voidaan luoda jälleen uutta yhteisöllistä toimintaa.

Suuri osa yhdistysten hankkeiden omarahoitusosuudesta on talkootyötä. Kaikkiaan Satakunnan Leader-ryhmien historian aikana rahoitetuissa hankkeissa talkootöitä on tehty arviolta noin miljoona tuntia. Yhteisen hyvän eteen ollaan edelleen valmiita tekemään pyyteetöntä työtä. Monipuolisen Leader-toiminnan sydän ovatkin aktiiviset kotiseudustaan välittävät ihmiset.

Rahoittajan roolin lisäksi Leader on verkottaja ja alueellisen yhteistyön edistäjä. Leader-ryhmät tunnistavat kehittämisen kohtia alueellaan ja aktivoivat paikallisia ihmisiä omaehtoiseen kehittämiseen.  Jokainen ryhmä on oman toiminta-alueensa näköinen – perustuuhan Leader-toiminta aina paikallisten ihmisten laatimaan kehittämisstrategiaan.  Satakunnan Leader-ryhmien toiminta-alue ulottuu Kihniöstä Mynämäelle ja Punkalaitumelle. Osoitteessa www.satasilta.fi uutisia maaseudun kehittämisestä ja tarinoita siitä, mihin satakuntalaiset yritykset ja yhdistykset maaseuturahaston avulla ovat ponnistaneet.

Rehtori Hannu Yli-Kauhaluoma on jäämässä eläkkeelle syyskuun aikana. Hän sanoo, että pienessä paikassa koulun ja kyläyhteisön yhteistyön merkitys korostuu.

Teksti, kuvat ja lisätiedot:

Mimmi Virtanen
Tiedottaja, Satakunnan Leader-ryhmät