03/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1201

JOKIohjelma hoitaa vesiä
Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita
Kaupunkipyöräily sähköistyy
100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!
100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

04/2016
03/2016

Kaupunkipyöräily sähköistyy SAMKin AIKO-hankkeessa

Satakunnan ammattikorkeakoulussa käynnissä olevassa 'Sähköisten kaupunkipyörien järjestelmä' AIKO-hankkeessa tutkitaan ja kokeillaan sähköisten kaupunkipyörien järjestelmän mahdollistavia ratkaisuja. Hankkeessa suunnitellaan ja rakennetaan pilottijärjestelmä SAMKin Porin kampukselle yhteisöllisen kaupunkipyöräjärjestelmän periaatteella.

Kokeilu antaa oman panoksensa kaupunkien keskusta-alueiden kehittämiseen turvallisemmaksi, terveellisämmäksi ja viihtyisämmäksi vähähiilisellä liikkumisen palvelukonseptilla.

Sähköisten kaupunkipyörien järjestelmä -hanke oli mukana Porin Rakennus-ja LVI-messuilla maaliskuussa 2017.

Hankkeessa kehitetään varausjärjestelmä, jonka kautta rekisteröitynyt käyttäjä varaa sähköavusteisen pyörän käyttöönsä. Varauksen jälkeen käyttäjä noutaa pyöräakun latauskaapilta ja pyörän pyöräasemalta, joka on samalla aurinkoenergian tuotantoyksikkö. Käytön jälkeen pyörä palautetaan pyöräasemalle ja akun latauskaappiin, joka tunnistaa palautuksen ja vapauttaa varauksen kyseiseltä käyttäjältä. Järjestelmästä seurataan mm. käyttöaikoja ja käyttökertojen määrää.

Sähköisten kaupunkijärjestelmän pyöräaseman katto muodostaa aurinkoenergiajärjestelmän.

Kokeilu on ensivaiheessa rajattu SAMKin opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Kaikki järjestelmän kokeilijat osallistuvat myös sen kehittämiseen ja antavat palautetta sen toiminnallisuudesta.

Järjestelmä on jo suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tarjonnut monialaisen oppimisympäristön SAMKin opiskelijoille. Hankkeessa on päästy nopeasti kiinni konkreettiseen tekemiseen ja kokeiluun. Osaamisen kasvattaminen ja verkostoituminen on nähty hankkeessa tärkeäksi ja seuraavan kehitysvaiheen ominaisuuksia on tunnistettu yhteistyökumppaneiden kanssa toimittaessa. Tiivistä yhteistyötä tehdään Porin kaupungin kanssa, josta esimerkkinä on osallistuminen Porin matkakeskuksen suunnitteluryhmään. Matkakeskuksen suunnittelussa huomioitiin sinne mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa lisättävän kaupunkipyöräjärjestelmä.

Projektipäällikko Riitta Dersten, riitta.derstensamk.fi
Projektitutkija Madara Kupce, madara.2.kupcesamk.fi

Hankkeen etenemistä voi seurata sosiaalisessa mediassa
Facebook- ja Instagram-profiissa SAMKeBikers