03/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1203

JOKIohjelma hoitaa vesiä
Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita
Kaupunkipyöräily sähköistyy
100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!
100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

04/2016
03/2016

100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

Juhlavuosi on kääntynyt toiseen puolikkaaseen. Elokuun 26. päivä alkoi lähtölaskenta varsinaiseen syntymäpäivään eli itsenäisyyspäivään 6.12. Suomen syntymäpäivä on juhlavuoden kohokohta, jota tulemme juhlimaan ilolla ja arvokkuudella.

Mutta ennen syksyä vietimme kesää enemmän tai vähemmän vaihtelevassa säässä. Suomi 100 -tapahtumien järjestämisen innokkuutta sää ei lannistanut, vaan päinvastoin. Eri puolella Satakuntaa liikuttiin, laulettiin ja syötiin juhlavuoden merkeissä. Esimerkiksi Siikaisissa järjestettiin kuntalaisten kanssa yhdessä Kohtaamisia-tapahtuma, jonka tavoitteena oli antaa asukkaille mahdollisuus itse rakentaa mielenkiintoinen päivä itsenäisyyteen liittyen. SataKylät ry järjesti Avoimet Kylät Satakunnassa -päivän, jossa innostettiin satakuntalaisia kyliä yhdistyksineen järjestämään ohjelmaa omaksi ja muiden iloksi. Eurajoella ja Luvialla laulettiin yhdessä Meren aalloilla, ja Suomen 4H-liitto järjesti paikallisten kerholaisten kanssa villiruokasynttäreitä.

Heinäkuu vietettiin SuomiAreenan humussa ja presidenttiparin Suomi 100 -maakuntaretken merkeissä. Kuun lopussa soudettiin reippain mielin 109 km Kokemäenjoella. Satakunnan kansansoutu järjestettiin juhlavuoden kunniaksi viiden vuoden tauon jälkeen. Kesän kääntyessä loppupuolelle Ulvilan kaupunki kutsui kaikki ulvilalaiset lapset ja nuoret nuorisoidoli Benjaminin konserttiin. Osallistujille jäi mukava muisto sekä hieno yhdessä tekemisen ja olemisen kokemus.

Presidenttiparin maakuntamatkasta on upea kuvasarja tarjolla Satakunta.fi-Facebook-tilillä - klikkaa kuvaa:

Satakunnassa, Suomessa ja maailmalla Yhdessä-viikonloppuna 25.–27.8. oli luvassa useita satoja Suomi 100 -tapahtumia. Samalla käynnistyi syksy kohti satavuotiaan syntymäpäivää joulukuussa. Yhdessä-viikonloppuna liputettiin Suomen luonnolle, retkeiltiin, syötiin yhdessä, laulettiin, musisoitiin ja tanssittiin turuilla ja toreilla. Valtakunnallisesti näkyvimpiä oli Suomen Luonnon päivä 26.8. lauantaina, jolloin koko maassa liputettiin ensi kertaa Suomen luonnolle ja kaikissa Suomen kansallispuistoissa kajahti kuorolaulu. Maailman suurimmat kyläjuhlat sekä monenlaiset paikalliset tapahtumat kutsuivat ihmisiä yhteen. Yyterissä oli tapahtumia koko päivän ajan hiekkakakkujen ja leijojen lennättämisestä Yyterin lietteiden opastettuihin kävelyihin ja Sunset Beach Run elämysjuoksutapahtumaan. Porissa Eetunaukiolla Syötiin ja tanssittiin yhdessä samalla viettäen Käviksen/Kävelykadun 40-vuotissyntymäpäiviä.

Nyt suunnitellaan täyttä päätä loppuvuotta. Vielä lokakuun loppuun asti jokainen voi ehdottaa ideoitaan ja tapahtumiaan valtakunnalliseen Suomi 100 -ohjelmaan. Ohjeet ja edellytykset ohjelmahankkeiden toteuttajille löydät osoitteesta suomifinland100.fi/ohjelma/hae-mukaan

Satakunnan Suomi 100 -aluekoordinaattori Susanna Virkki on käytettävissänne ohjelmien ja tapahtumien suunnittelussa sekä markkinoinnissa joulukuuhun asti. Otathan reippaasti yhteyttä!

Suomi100-aluekoordinaattori Susanna Virkki
puhelin +358 44 711  4313