03/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1204

JOKIohjelma hoitaa vesiä
Leader 20 vuotta: miljoona tuntia talkoita
Kaupunkipyöräily sähköistyy
100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!
100 päivää 100-vuotiaan Suomen syntymäpäivään

04/2016
03/2016

Satakunnan maakuntaohjelman 2018-2021 luonnos 2 nähtävillä ja lausunnoilla 13.10.2017 asti

Satakunnan maakuntaohjelma 2018-2021 linjaa toimenpiteet Satakunnan kehittämiseksi tulevaisuudessa. Maakuntaohjelmassa esitellään maakunnan erityispiirteisiin ja mahdollisuuksiin perustuvat alueen kehittämisen tavoitteet sekä aluekehittämisen temaattiset kokonaisuudet.

Satakunnan maakuntaohjelman 2018-2021 luonnos 2 perustuu maakuntasuunnitelman – Satakunnan Tulevaisuuskäsikirjan 2035 teemoihin Kannustava yhteisöllisyys, Puhdas elinvoima ja Ihmislähtöiset ratkaisut. Kehittämisteemat ovat: Yrittäjyys, Työllisyys ja sosiaalinen osallisuus, Uudistuva teollisuus, Energia, Biotalous, Kiertotalous, Sininen kasvu, Vetovoima, Hyvinvointi, Turvallisuus ja Saavutettavuus. Osaamisen vahvistaminen, kansainvälistyminen ja digitalisaatio vaikuttavat läpi ohjelman.

Teemavalintoihin ovat vaikuttaneet edellisen maakuntaohjelman arviointi, satakuntalaisille sidosryhmille suunnatut tilaisuudet sekä verkkokyselyt. Kehittämislinjausten tausta-aineistoa on koottu alkuvuoden 2017 aikana esim. useissa sidosryhmätapaamisissa, seutukuntakohtaisissa keskustelutilaisuuksissa kuntien luottamushenkilöiden ja virkamiesjohdon kanssa sekä toteutettu maakunnan osaamisprofiilia että alustavia kehittämislinjauksia käsittelevät kyselyt. Laadintaprosessiin on sisältynyt myös erillinen tulevaisuuden trendejä ja muutosilmiöitä koskeva tarkastelu.

Ensimmäiseen maakuntaohjelmaluonnokseen, joka oli nähtävillä 19.6.–4.8.2017, tuli kommentteja 36 vastaajalta. Maakuntahallitus päätti 4.9.2017 asettaa kommenttien pohjalta valmistellun toisen luonnoksen nähtäville ja laajalle lausuntokierrokselle Satakuntaliiton sidosryhmille 13.10.2017 asti. S

Satakunnan maakuntaohjelman 2018–2021 luonnokseen 2 voi tutustua Satakuntaliiton virastolla (Pohjoisranta 11 D, Pori) tai verkkosivuilla www.satakuntaliitto.fi/maakuntaohjelma2018-2021_luonnos2

Parhaillaan laadittavana olevan Satakunnan maakuntaohjelman 2018-2021 rooli on keskeinen aluekehittämisen linjausten ja jatkuvuuden pohjana muutostilanteessa kun uudet maakunnat aloittavat toimintansa ja aluekehittämisjärjestelmän strateginen kokonaisuus uudistuu.

Vs. aluekehitysjohtaja Katja Laitinen
puhelin +358 44 711 4360