04/2017: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1211

Pääkirjoitus: Positiivinen satakuntalainen
Brändityö - mitä Satakunta on?
Maakuntauudistuksen toimeenpano etenee
Teollisuuden uusiutuminen maakäytön näkökulmasta
Tunnissa Tampereelle ja kahdessa Helsinkiin
Lyhyt oppimäärä - Kokemäenjoen arviointia

04/2017

Mitä Satakunta on? Brändin kehittäminen ja tunnetuksi tekeminen yhteistyöllä nyt tärkeintä

Hyvä elämä Satakunnassa
Suomi tarvitsee Satakunnan
Luo oma elämyksesi Satakunnassa

- nämä kolme ovat teemat, joiden kautta Satakunnan vahvuuksista kerrotaan satakuntalaisille, suomalaisille ja kansainvälisesti. Satakunnan brändikäsikirja kiteyttää Satakunnan vahvuudet ja ominaisuudet.

Satakunta on teollisuus-, vienti-, energia- ja elintarvikemaakunta, joka tuottaa hyvinvointia myös muulle Suomelle. Aikaansaavat satakuntalaiset tuottavat mm. ruokaa ja vientiylijäämää 1,5-kertaisesti väkimääräänsä nähden.

Satakunnassa asuminen on edullista ja etäisyydet kohtuullisia. Luonto on lähellä ja arki on sujuvaa. Maakunnan juuret ovat esihistoriassa, ja Satakunnan maakunta syntyi jo 1200-luvulla. Satakunnassa on kaksi Unescon maailmanperintökohdetta, Vanha Rauma ja Sammallahdenmäki, uniikki Yyteri ja puhdas Selkämeren kansallispuisto.

Satakuntaliitto sitoutunut brändin edistämiseen ja kehittämiseen

Satakuntaliitto tulee toteuttamaan brändikäsikirjan määrittelyitä viestinnässään ja maakunnan markkinoinnissa. Juuri hyväksytty maakuntaohjelma 2018-2021, joka linjaa maakunnan kehittämistoimenpiteitä, nostaa vetovoimaisuuden ja tunnettuuden esiin yhtenä kymmenestä maakunnan kehittämisteemasta. Satakunnan tunnettuus ja maakunnan markkinointi vaikuttavat laajasti käsitykseen maakunnasta niin tiedostettuina ja tiedostamattomina tunteina sekä ohjattuina ja itsenäisinä tekoina.

Konkreettisena esimerkkinä tunnettuudesta tai sen puutteesta tulee kertomaan se, miten Satakunta ja sen yritykset onnistuvat rekrytoimaan osaajia vapaina oleviin työpaikkoihin. Satakunta on positiivisen rakennemuutoksen aluetta eli tarvitsemme osaavaa työvoimaa myös maakunnan ulkopuolelta alueen kehittyville yrityksille. Tämä edellyttää, että alue on tunnettu ja tarjoaa muuttajille hyvän elämänlaadun. Potentiaalisten työnhakijoiden valintoihin vaikuttavat suuresti työpaikan lisäksi heidän käsityksensä muuttokohteesta, kunnasta, kaupungista, maakunnasta ja sen tarjonnasta liittyen elämänlaatuun, palveluihin ja mielikuviin.

Otan mielelläni vastaan palautetta Satakunnan brändikäsikirjan sisällöstä ja tavoitteista; työ totta kai etenee jatkuvan kehittämisen kautta. Sidosryhmätapaamisia ja muita toimenpiteitä brändin ja tunnettuuden edistämiseen liittyen on tulossa lisää keväällä 2018. Satakunnan markkinointikampanjat vuonna toteuttavat yhteisiä viestejä myös. Lisäksi työ linkittyy vahvasti uuden maakunnan rakentamiseen ja uuden maakunnan tehtäväkentässä olevaan maakunnallisen identiteetin edistämiseen sekä edunvalvontaan.

Miten sinä voisit olla mukana Satakunnan hyväksi tehtävässä työssä?

Tutustumalla Satakunnan vahvuuksiin, puhumalla maakunnasta hyvää ja tukemalla yhteistä hyvän kierrettä? Paras tulos syntyy meidän kaikkien yhteistyöllä. Se, että Satakunta kaikkine vahvuuksineen tiedetään ja tunnetaan Suomessa ja maailmalla, on meidän kaikkien yhteinen etumme.

Satakunnan markkinointi (kaikki aineisto vapaasti käytettävissä):
www.satakunta.fi
www.koesatakunta.fi

Satakunnan brändikäsikirja:
sekä eri kanaviin tuotettavat aineistot

viestintäasiantuntija Tiina Leino
tiina.leinosatakunta.fi, 050 465 4199