01/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1224

Vasama: Satakunnassa uudistukset tehdään! Yhdessä!
Maakuntauudistus ja kiinteistöt – mikä muuttuu?
Maakunnan markkinointi on oma lajinsa
Matkailulle vauhtia mereltä
Kaavoituskatsaus - alueiden käytön ajankohtaiset
Lausuntokierros - vaihemaakuntakaava 2 ehdotus
Meremme tähden -tapahtuma Raumalla 29.5.2018
Osallistu merialuesuunnitteluun 29.5. Raumalla!
Mari Pohja-Mykrä aloitti projektisuunnittelijana
Sanna Oksa aloitti hankeassistenttina
Anne Härkälä aloitti asianhallintasihteerinä

04/2017

Meremme tähden -tapahtuma Raumalla 29.5.2018

Suosittu Itämeri tapahtuma järjestetään tänä keväänä Raumalla jo seitsemättä kertaa. Tapahtuma on vuosien varrella koonnut Itämeren tilasta kiinnostuneen yleisön keskustelemaan Itämeren kuulumisista. Tällä kertaa tapahtuman aamupäivän osuus on suunnattu eritoten koululaisille, ja puoliltapäivin tapahtuma avataan kaikelle kansalle.

Terveiset Itämerelle

Itämerestä on moneksi

Tänä vuonna tapahtuman teemana on ”merestä on moneksi”, eli tapahtumassa tuodaan monipuolisesti esille mereen liittyviä tutkimuksia, harrastuksia ja elinkeinoja. Tapahtuma koostuu pääasiassa lukuisista meriaiheisista toimintapisteistä ja ständeistä. Vierailijat pääsevät muun muassa tutkimaan mikroskoopilla veden mikromuovihippusia, tunnistamaan lähivesien kaloja, pohtimaan vesistöalueiden hyvinvointivaikutuksia, tutustumaan Merenkulun simulaattoreihin sekä perehtymään merentutkimukseen ja merialueiden suojeluun.

Itämeren suojelussa myös ruoantuotannon ympäristövaikutukset on huomioitava, joten vierailijoille annetaan iltapäivällä oiva mahdollisuus kokeilla vaihtoehtoisena proteiinin lähteenä hyönteisruokaa eli sirkkoja ja sirkkaleipää. Itämeren suojeluun keskittyvä Rock the Baltic Sea  kampanja puolestaan herättelee vierailijoita kiinnittämään huomiota kestäviin arjen valintoihin, ja haastaa kaikki vierailijat antamaan oman lupauksensa Itämerelle.

Rock the Baltic Sea osallistui kesällä 2017 Porispere-festivaalin perhepäivään. Festarikansa jätti kymmeniä lupauksia Itämerelle.

Tapahtumapaikka meren äärellä mahdollistaa toiminnan kampuksen sisätilojen lisäksi myös läheisessä Suojan satamassa. Satamaan saapuu vierailijoiden ihailtavaksi ja ihmeteltäväksi Kaljaasi Ihana sekä Finnpilotin luotsikutteri. Laiturin tuntumassa järjestetään myös muuta meriaiheista toimintaa.

Huomio vesistöihin päätyviin vaarallisiin aineisiin

Aikuisille ja ammattiväelle suunnatun iltapäiväosuuden (klo 12–16) aikana järjestetään monenlaisten toimintapisteiden lisäksi myös tietoiskutilaisuus, jossa keskitytään vesistöihin päätyviin haitallisiin aineisiin, kuten mikromuoveihin, lääkeaineisiin ja perfluorattuihin yhdisteisiin. Puhumaan saapuu alan asiantuntijoita, joille voi tilaisuuden yhteydessä esittää haitallisiin aineisiin liittyviä kysymyksiä.

Maksuton ja kaikille avoin Itämeri-tapahtuma

Maksuton ja kaikille avoin tapahtuma järjestetään viime vuoden tapaan Satakunnan ammattikorkeakoulun Rauman kampuksella (Merikoulu, Suojantie 2). Tapahtuman järjestelyistä vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulun vetämä WATERCHAIN-hanke, jossa keskitytään Itämeren haitallisten päästöjen vähentämiseen. Kolmivuotinen hanke on Central Baltic  ohjelman rahoittama.

Lisätietoa hankkeesta: waterchain.samk.fi

Tapahtuman ohjelmaa päivitetään kevään mittaan Ympäristö NYT  -verkkosivuille sekä tapahtuman Facebook-sivulle, joita molempia kannattaa käydä vilkuilemassa tapahtuman lähestyessä.

Koululaisryhmiä pyydetään ilmoittautumaan aamupäivän osuuteen (klo 9–12) e-lomakkeella 30.4.2018 mennessä.

Merialuesuunnittelun seminaari

Meremme tähden  tapahtuman kanssa rinnakkain järjestetään kampuksen auditoriossa klo 10–12 merialuesuunnittelun kutsuvierasseminaari. Merialuesuunnittelun asiantuntijoita pääsee tapaamaan iltapäivällä myös Meremme tähden -tapahtuman toimintapisteillä ja ständeillä. Merialuesuunnittelun seminaarista voit lukea lisää täällä.

Projektitutkija Kristiina Kortelainen
Satakunnan ammattikorkeakoulu

Lisää aiheesta

Merialuesuunnittelun kutsuvierasseminaari pidetään kampuksen auditoriossa klo 10–12. Merialuesuunnittelun asiantuntijoita pääsee tapaamaan iltapäivällä myös Meremme tähden -tapahtuman toimintapisteillä ja ständeillä.