02/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1231

Bio- ja kiertotalousohjelman laadinta käynnissä
Satakunnan satamat elintärkeitä Suomelle
Satakunnan Vaikuttajakouluun motivoituneita nuoria
Mikä on hienoa Satakunnan rannikkoalueella?
Vihreää yrittäjyyttä kehitetään
Satakunta Asuntomessuilla
Maakuntauudistus isosti SuomiAreenassa
Lounais-Suomen ihme esillä SuomiAreenassa
Merialuesuunnittelun aloitusseminaari Raumalla
Vastineet kaavalausuntoihin hyväksytty
Satakuntaa markkinoidaan monin tavoin - osallistu!

04/2017

Bio- ja kiertotalousohjelman laadinta käynnissä

Uusimpien tutkimusten (Sitra 2018) mukaan kiertotaloudella on luultua suurempi merkitys pyrittäessä saavuttamaan Pariisin ilmastokokouksen asettamat tavoitteet. Satakuntaliitossa on otettu asiassa jo etunojaa ja aloitettu maakuntaohjelman kehittämisteemaa bio- ja kiertotalous tukevan Satakunnan bio- ja kiertotalousohjelman valmistelut. Ohjelman tarkoituksena on luoda ja vahvistaa edellytyksiä bio- ja kiertotalouden kestävälle kasvulle maakunnassa. Kasvuohjelmaan tulee konkreettiset toimenpide-ehdotukset jatkotoimenpiteille ja ohjelman tarkoituksena on vahvistaa Satakunnan roolia kansallisesti ja kansainvälisesti bio- ja kiertotalouden osa-alueilla.

Yritykset kierrättävät yhä enemmän, jotta sivuvirtoja ei syntyisi.

Kiertotalous on niin suuri kokonaisuus, että sen käsitteleminen yhdessä ohjelmassa ei olisi mielekästä. Vaikka Satakunnassa kaikki kiertotalouden osa-alueet ovat merkittäviä, tässä ohjelmassa keskitytään elintarviketeollisuuden sivuvirtoihin ja niiden biokaasupotentiaaliin.

Kasvuohjelman tausta-aineistoksi laaditaan selvitykset kiertotalouden symbiooseista, elintarviketeollisuuden sivuvirroista sekä ravinteiden kierrätyksen edistämisestä.
Kiertotalous on painopisteenä Satakunnan maakuntaohjelman lisäksi hallitusohjelmassa, komission tavoitteissa ja se nostettu esiin useassa ministeriöiden tulevaisuuskatsauksista.

Kiertotalous on kytkettynä moniin rahoitusinstrumentteihin, joten on tärkeää saada kirjattua maakunnan yhteinen tahtotila rahoituksen suuntaamiseksi ja edunvalvonnan helpottamiseksi.  Tarvitaan myös aktiivisia toimia eri toimijoiden yhdistämiseksi ja uusien yhteistyömahdollisuuksien esiin saamiseksi. Ohjelman laatimisen on rahoittanut Työ- ja elinkeinoministeriö.

Finnamylin solunestekonsentraattia käytetään lannoitteena.

Koordinaattori Sari Uoti
etunimi.sukunimi (a) satakunta.fi