02/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1235

Pääkirjoitus: Luottavaisesti kohden uutta
Bio- ja kiertotalousohjelman laadinta käynnissä
Satakunnan satamat elintärkeitä Suomelle
Satakunnan Vaikuttajakouluun motivoituneita nuoria
Mikä on hienoa Satakunnan rannikkoalueella?
Vihreää yrittäjyyttä kehitetään
Satakunta Asuntomessuilla
Maakuntauudistus isosti SuomiAreenassa
Lounais-Suomen ihme esillä SuomiAreenassa
Merialuesuunnittelun aloitusseminaari Raumalla
Vastineet kaavalausuntoihin hyväksytty
Satakuntaa markkinoidaan monin tavoin - osallistu!

04/2017

Merialuesuunnittelun aloitusseminaari Raumalla

29.5. 2018 pidettiin Saaristomeren ja Selkämeren eteläosan suunnittelualueen aloitusseminaari Raumalla merikoululla Meremme tähden -tapahtuman yhteydessä. Seminaari keräsi n. 80 osallistujaa ja ohjelma kattoi monipuolisesti merialuesuunnittelussa käsiteltäviä aihepiirejä.

Tilaisuuden aluksi Heikki Saarento Varsinais-Suomen liitosta ja Päivi Liuska-Kankaanpää Satakuntaliitosta kuvasivat merialuesuunnittelun prosessia ja tavoitteita yleispiirteisesti ja kävivät lyhyesti läpi, mitä merialuesuunnittelu on ja minkä muotoinen itse suunnitelma voisi olla. Suomen Itämeri-suurlähettiläs Erja Tikka ulkoministeriöstä johdatteli yleisöä Suomen Itämeren alueen strategian avulla tarkastelemaan merialuesuunnittelua osana laajempaa kokonaisuutta. Strategiaan voi tutustua verkkosivulla vnk.fi/suomen-itameren-alueen-strategia.

Rauman merikoulu (kuva Päivi Liuska-Kankaanpää)

Tavoitteina meren hyvä tila ja sininen kasvu

Merialuesuunnittelun kaksi perustavoitetta ovat meren hyvän tilan saavuttaminen ja säilyttäminen ja toisaalta sininen kasvu. Näistä näkökulmista kuultiin molemmista omat esityksensä, kun Timo Halonen maa- ja metsätalousministeriöstä esitteli ministeriön sinisen biotalouden mahdollisuuksista merellä ja Janne Suomela Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kertoi uusimpien tutkimusten perusteella meren tilasta Saaristomerellä ja Selkämerellä.

Suunnittelun pohjaksi tarvitaan paljon erilaisia selvityksiä ja taustatietoa. Meren tilasta, vedenalaisista luontotyypeistä ja lajihavainnoista on kerätty paljon tietoa jo useita vuosia käynnissä olleen vedenalaisen luonnon inventointiohjelman (VELMU) kautta. Markku Viitasalo Suomen ympäristökeskuksesta esitteli Velmun menetelmiä ja näytti esimerkkejä aineistoista.

Markku Viitasalo ja Velmu-projektin esittelyä Meremme tähden -tilaisuudessa (kuva Päivi Liuska-Kankaanpää)

Seminaarin aineistot ja lisätietoa saatavilla

Suomeen laaditaan kaikkiaan kolme merialuesuunnitelmaa ja niiden laatimisesta vastaavat rannikkojen liitot yhteistyössä. Ahvenenmaa laatii oman merialuesuunnitelmansa. Liittojen työn apuna on merialuesuunnittelun koordinaattori, Pekka Salminen ja hän kertoi omassa esityksessään vielä tarkemmin suunnitteluprosessista ja käynnissä olevista selvityksistä sekä miten eri sidosryhmillä on mahdollisuus osallistua suunnitelmien laatimiseen.

Tiiviin kaksituntisen ohjelman lopuksi Juhani Korpinen Selkämeren ystävät ry.:stä kuljetti kuulijat vielä Selkämerelle valokuvaesityksen avulla. Tilaisuudessa johti puhetta toimittaja Jami Jokinen.

Seminaarissa pidetyt esitykset ovat katsottavissa Satakuntaliiton verkkosivuilla linkissä http://www.satakuntaliitto.fi/merialuesuunnittelun-aloitusseminaari ja merialuesuunnittelun etenemistä voi seurata myös Merialuesuunnittelu.fi-verkkosivujen kautta.

Maakuntainsinööri Anne Nummela
puhelin +358 44 711 4317