: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1240

Lauhanvuoren kansallispuistoa myös Satakunnassa

04/2017

Satakunta mukaan Euroopan rannikkoalueiden CPMR-verkostoon

Euroopan alueiden välinen yhteistyöjärjestö CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) muodostaa Euroopan rannikkoalueiden erityiskysymyksiin keskittyvän verkoston, joka vaikuttaa EU:n instituutioihin sekä kansallisiin hallituksiin useilla merkittävillä politiikan ja aluekehityksen sektoreilla.

CPMR:n jäseninä on noin 160 aluetta Euroopan 28 maasta. Suomalaisia jäseniä ovat Uusimaa, Päijät-Häme, Kymenlaakso, Varsinais-Suomi, Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa. Satakunta on hyväksytty uudeksi jäsenalueeksi 1.1.2019 alkaen.

CPMR:n erityisvahvuudet verkostona ovat:
• Kokemus: vakiintunut asema jäsentensä edunvalvojana yli 40 vuoden aikana
• Edunvalvonta: vahva asiantuntija ja vaikuttaja EU:ssa, sen eri toimielimissä sekä jäsenalueiden erityiskysymyksissä
• Verkostokanava: yhteyksien rakentaja sekä korkean tason tapahtumien että kahdenvälisten tapaamisten ja neuvottelujen osalta.

Satakuntaliitto osallistuu CPMR:n yleiskokoukseen 17.-19. lokakuuta 2018 Madeiralla

CPMR edustaa Satakunnalle tärkeitä teemoja

Järjestön alaisuudessa toimii kuusi maantieteellistä komissiota. Suomalaiset maakunnat ovat mukana järjestön Itämeri-komissiossa. Tämän ajankohtaisia teemoja ovat koheesiopolitiikka ja aluekehittäminen, merenkulun ja muun liikenteen kysymykset, energiapolitiikka, kalastusasiat sekä tutkimus- ja kehittämistoiminta.

CPMR edustaa Satakunnalle tärkeitä teemoja, joita ovat merelliselle rannikkoalueelle erityisesti aluepolitiikka, meripolitiikka sekä liikenne- ja energiakysymykset Itämeren alueella. CPMR on keskeisenä kumppanina näitä teemoja koskevissa Euroopan komission eri valmisteluissa.

Yhteistyön teemat keskittyvät merellisiin alueisiin

CPMR:n teemat kytkeytyvät Satakunnan näkökulmasta selkeästi aluekehittämisen sisältöihin ja fokusoituvat merellisiin alueisiin. Käytännön toimintamalli on intensiivinen ja osallistava erityisesti Itämeri-komissiossa. CPMR:n jäsenyys on Satakunnalle ajankohtainen ja merkittävä asia. Myös maakuntauudistuksen kannalta on merkityksellistä pohtia kansainvälistymistoimenpiteiden suuntaamista ja jatkuvuutta.

Kansainvälinen yhteistyö on strateginen toiminto

Satakuntaliitto on jäsenenä myös Itämeri-valtioiden yhteenliittymässä Baltic Sea States Sub-regional Co-operation (BSSSC) sekä Assembly of European Regions (AER) -verkostossa.
Kansainvälinen toiminta lisää osaamista ja avaa uusia yhteyksiä maakunnan elinkeinoelämälle, tutkimukselle ja kehittämiselle. Kansallisten ja kansainvälisten verkostojen rakentuminen ja verkostoissa toimiminen ovat merkittäviä tekijöitä maakunnan kärkialojen vahvistumiselle.

Katja Laitinen
vs. aluekehitysjohtaja