: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1242

Lauhanvuoren kansallispuistoa myös Satakunnassa

04/2017

Positiivisen rakennemuutoksen tietopohja vahvistuu

Päätöksenteon tulee perustua tietoon, ei uskomuksiin. Tämä edellyttää systemaattisesti tuotettua tietoa, joka on luotettavaa, oikea-aikaista ja sisällöltään tarkoituksenmukaista.

Positiivisen rakennemuutoksen edellyttämät toimenpiteet vaativat faktatietoa pohjakseen

Luotettavalla ja ajantasaisella tiedolla on suuri rooli myös positiivisten rakennemuutoksen tuomiin haasteisiin vastaamisessa, ja päätöksenteon tietopohjan merkitys onkin tunnistettu Esko Ahon selvityksessä, jossa esitetään, että ”siltasopimuksen osana valtiohallinnon ja Lounais-Suomen alueen toimijoiden tulee sopia työnjaosta kattavan ja ajantasaisen tietopohjan tuottamisesta valmistelun ja päätöksenteon tueksi.”

Siltasopimuksen tietopohjan on kyettävä tarjoamaan riittävän kattava ja ajantasainen tilannekuva alueen keskeisistä kehitystrendeistä, jotta siltasopimuksen toimenpiteiden toteutus perustuisi yhteiseen näkemykseen Lounais-Suomen kehityksestä. Erityisesti ajantasaista tietoa tarvitaan yritysten muuttuvista osaamistarpeista. Lisäksi tarvitaan yhteinen tietopohja mm.  siltasopimuksen toimenpiteiden edistymisestä sekä oppilaitosten koulutustarjonnasta.

Poretieto analysoi muun muassa työllisyys-, muutto- ja koulutustietoja

Positiivisen rakennemuutoksen tietopohjan kehittämiseksi hyödynnettäviä tilastolähteitä ovat mm. työttömyys-, muuttoliike-, koulutus- ja rakennustilastot sekä yritysten suhdannetiedot.

Tietotarpeisiin vastaamiseksi Poretieto-hankkeessa (Positiivisen rakennemuutoksen tilannekuva ja ennakointi -hanke) toteutetaan positiivisen rakennemuutoksen tilannekuva- ja seurantapalvelu. Palvelu toteutetaan osaksi Lounais-Suomen aluetietopalvelua (Lounaistieto.fi) siten, että sen tietosisällöt ovat upotettavissa myös muille alueellisille tietoalustoille, kuten Satamittari.fi.

Tiedon analysoinnin edelläkävijäalueeksi

Palveluun kootaan eri lähteistä keskeinen tietopohja alueen kehitystrendeistä, yritysten
osaamistarpeista, koulutuksen järjestämisestä ja siltasopimuksen toimenpiteiden edistymisestä. Tiedot visualisoidaan havainnollisesti interaktiivisella infografiikalla.
Siltasopimuksen tietopohjan tuottamisen visiona on luoda Lounais-Suomesta edelläkävijäalue uudistuvan elinkeinotoiminnan toimialojen ja toimintaympäristön analysoinnissa, tilannekuvan hallinnassa ja ennakoinnissa.

Katja Laitinen
vs. aluekehitysjohtaja

Saku Vähäsantanen
aluekehitysasiantuntija

Lisää aiheesta

Hanke toteutetaan syksyn 2018 ja kevään 2019 välisenä aikana. Hanke toteutetaan Varsinais-Suomen liitolle myönnetyllä AIKO-rahoituksella yhteistyössä Satakuntaliiton kanssa.