: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1243

Lauhanvuoren kansallispuistoa myös Satakunnassa

04/2017

Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma 2019-2020 työn alla

Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma (TOPSU) tukee maakunnan aluekehittämistoimenpiteiden jatkuvuutta. Parhaillaan valmistellaan toimeenpanosuunnitelmaa vuosille 2019-2020. Tarkoituksena on tuoda esille uuden maakuntaohjelman kehittämislinjauksiin vuosille 2019-2020 kytkeytyviä sisältöjä niiltä osin, kuin uusia asioita on noussut maakuntaohjelman laadintaprosessin jälkeen keskusteluun.

Laatimisprosessissa mukana TKI-toiminta ja alue-ennakointi

Toimeenpanosuunnitelman valmistelun yhteydessä kootaan aineistoa mm. Satakuntaliiton tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiofoorumeissa, jotka kytkeytyvät maakuntaohjelman toimintalinjoihin. Syys-lokakuun aikana toteutetaan myös sidosryhmäkysely. Työ- ja elinkeinoministeriön ohjeistuksen mukaisesti toimeenpanosuunnitelmassa huomioidaan käynnissä olevat muutosprosessit (mm. maakuntauudistus ja koulutusreformi). Toimeenpanosuunnitelmaan kirjataan maakuntaohjelman toimintalinjoittain ja kehittämisteemoittain keskeiset kehittämissuunnitelmat ja -tarpeet. Suunnitelma tulee sisältämään EU-ohjelmien rahoituspainotusten lisäksi myös kansallisia ja edunvalvonnallisia toimenpiteitä ja esityksiä.

Rahoitussuunnitelma sisältää arviot alueen päätettävissä olevasta rahoituksesta

Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelmaan liittyy rahoitussuunnitelman laadinta vuosille 2019 ja 2020. Rahoitussuunnitelma sisältää arviot alueen päätettävissä olevasta kansallisen ja EU:n rakennerahastovarojen alueellisen suunnitelman rahoituksesta sekä niitä vastaavista valtion varoista sekä arviot kuntien ja muiden julkisyhteisöjen rahoitusosuuksista. EU:n ja sitä vastaavan valtion vastinrahan arviot tehdään hallintoviranomaisen antaman rahoituskehyksen puitteissa. Toimeenpanosuunnitelma valmistellaan Satakunnan maakunnan yhteistyöryhmä hyväksyttäväksi 31.10.2018 mennessä.

Katja Laitinen
vs. aluekehitysjohtaja