: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1247

Merellisen matkailun koulutusta kehitetään
Lauhanvuoren kansallispuistoa myös Satakunnassa

04/2017

Satakunnassa kehitetään merellisen matkailun koulutusta

Meret ja rannikot ovat aina vetäneet matkailijoita puoleensa. Rannikko- ja merimatkailu onkin matkailualan keskeinen osa-alue, jonka odotetaan edelleen kasvavan. Myös Itämeren matkailussa kuten Satakunnassa keskitytään rannikkoalueiden hyödyntämiseen. Rannikkoalueiden herkkä ympäristö edellyttää kuitenkin matkailun parissa toimivilta osaamista ja vastuullisuutta.

Porin superkesän aikana varsinkin Yyteri sai osakseen ihastusta ja se koettiin ainutlaatuiseksi paikaksi (VisitPori 27.8.2018).

Rannikko- ja merimatkailu merkittävyydestä huolimatta tätä edistävää erikoistumiskoulutusta ei ole saatavissa. Tämän vuoksi SAMK käynnisti hankkeen, joka vastaa tähän tarpeeseen luomalla Satakuntaan kestävän merellisen matkailun koulutuskokeilun. Tämä samalla profiloi Satakuntaa merellisen matkailun osaajana. Hanketta rahoittaa Satakuntaliitto.

Hankkeessa tunnistettiin ensin alan osaamistarpeet ja laadittiin niiden pohjalta kestävän merellisen matkailun 20 opintopisteen opintokokonaisuus.

Opintokokonaisuuden yhtä jaksoa pilotoitiin ammattikorkeakouluopiskelijoille kesällä 2018. Monilla opiskelijoilla oli pelkät ruusunpunaiset kuvitelmat merellisen matkailun ihanuudesta, mutta opiskelun aikana näkökulmat laajenivat erityisesti vastuullisuus- ja kestävyysteemojen osalta. Hankkeen koulutukset jatkuvat lokakuussa, jolloin Raumalla, Porissa ja Merikarvialla toteutetaan yrittäjille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille koulutus- ja työpajat.

Satakunnassa merellinen matkailu voi kehittyä ja kasvaa, kunhan se tapahtuu vastuullisesti ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.

Teksti, kuvat ja lisätiedot:
Jaana Ruoho
projektipäällikkö
Sinisen biotalouden aineettomasta arvonluonnista kasvua Satakuntaan: kestävän merellisen matkailun koulutuskokeilu -hanke
jaana.ruohosamk.fi