04/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1251

Aluekehityksen tilannekuva syksyllä 2018
Rakennerahastokauden 2021-2027 valmistelu
Pan Baltic Scope yhteistyötä rakentamassa
Kiertotalouteen vaikuttavat ilmiöt ja trendit
Satakunnan pääväyliä runkoverkkoon
Satakunnan edunvalvontaa kuntayhteistyönä
Satakunnan vanhusneuvosto aktiivinen toimija
Satakunnan vuodenvaihteen juhla 4.1.2019
Kameran kanssa luonnossa
Geopark-hakemus UNESCOn käsissä
Satakunta haki työntekijöitä Helsingissä
Satakunnan brändityö jatkuu, yhdessä

Satakunnan edunvalvontaa kuntajohtajien ja Satakuntaliiton yhteistyönä

Satakunnan edunvalvontaa tehdään yhteistyössä monien eri tahojen ja sidosryhmien kanssa. Yksi näistä tahoista on Satakunnan seitsemäntoista kuntaa eli Eura, Eurajoki, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori, Rauma, Siikainen, Säkylä ja Ulvila. Kuntajohtajien sidosryhmä kokoontuu noin kerran kahdessa kuukaudessa keskustelemaan Satakuntaliiton edustajien kanssa valituista ajankohtaisista ja tärkeistä aiheista.

Kuluneen syksyn aikana kuntajohtajatapaamissa on keskusteltu luonnollisesti hyvin paljon maakunta- ja soteuudistuksesta, kasvupalvelu-uudistuksen kuntakierroksesta sekä mahdollisen uuden maakunnan perustamisvaiheista, mutta myös muista ajankohtaisista asioista.

Saavutettavuus eri tavoin on Satakunnan edunvalvonnan keskiössä (kuva Satakunnan brändikäsikirja)

Saavutettavuus, energiatehokkuus ja maakunnan kehittymisen näkökulmat keskiössä

Koska Satakunnan saavutettavuus on ensiarvoisen tärkeä osa Satakunnan edunvalvontaa, ovat myös liikenneasiat usein kuntajohtajien keskustelun kohteena. Valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa sekä Liikenne- ja viestintäministeriön luonnosta runkoverkkoasetukseksi oli syyskuun tapaamisessa esittelemässä tienpidon asiantuntija Juha Mäki Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta. Hänen esitystään Satakunnan osalta täydensi Satakuntaliiton alueiden käytön johtaja, Päivi Liuska-Kankaanpää.

Säästöjä ja ympäristöarvoja tavoitellaan monella eri sektorilla. Energian säästäminen on tärkeä tavoite tulevaisuuden kunnissa. Kunta-alan energiatehokkuussopimuksista oli kuntajohtajille marraskuun tapaamisessa kertomassa projektipäällikkö Esa Merivalli Porin kaupungin suunnittelu- ja kehittämisyksiköstä. Energiatehokkuuden lisääminen kaikin mahdollisin tavoin on myös kuntapuolen toimijoiden tulevaisuuden tavoitteissa.

Satakunnan kehityksen tilannekuvaa esittelivät marraskuun tapaamisessa Satakuntaliiton vs. aluekehitysjohtaja Katja Laitinen sekä Satakuntaliiton aluekehitysasiantuntija Saku Vähäsantanen. Satakunnan taloustilanne on positiivisessa nosteessa; maakunnan työllisyystilanne, työllisten osuus työvoimasta, rakennetyöttömyys eri väestöryhmissä ja työvoiman kysyntä ovat tekijöitä, jotka ovat tällä hetkellä Satakunnassa paljon paremmin kuin pitkiin aikoihin. Toisaalta taas Satakunnan väestön määrä on uhkaavasti laskussa ja osaavasta työvoimasta tietyillä aloilla on huomattava pula. Satakunnassa menee kuitenkin tällä hetkellä hyvin ja Satakunta maakuntana tuottaa kasvua koko Suomelle.

Ensi vuoden ensimmäisen kuntajohtajatapaamisen asialistalla tammikuussa ovat mm. Satakunnan bio- ja kiertotaloussuunnitelman esittely, sekä tietysti maakunta- ja soteuudistuksen kohtalo.

edunvalvonta-assistentti Sanna Oksa