04/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1256

Aluekehityksen tilannekuva syksyllä 2018
Rakennerahastokauden 2021-2027 valmistelu
Pan Baltic Scope yhteistyötä rakentamassa
Kiertotalouteen vaikuttavat ilmiöt ja trendit
Satakunnan pääväyliä runkoverkkoon
Satakunnan edunvalvontaa kuntayhteistyönä
Satakunnan vanhusneuvosto aktiivinen toimija
Satakunnan vuodenvaihteen juhla 4.1.2019
Kameran kanssa luonnossa
Geopark-hakemus UNESCOn käsissä
Satakunta haki työntekijöitä Helsingissä
Satakunnan brändityö jatkuu, yhdessä

04/2017

Satakunta haki työntekijöitä Helsingissä

Satakunnassa on pulaa työvoimasta. Näin on tällä hetkellä erityisesti teknisillä aloilla. Tähän tarpeeseen Helsingissä järjestettiin Robocoast Matchmaking -rekrytointitapahtuma marraskuun 29. päivä. Tilaisuus oli suunnattu erityisesti automaatio-, robotiikka- ja tekoälyalojen opiskelijoille ja työttömille työnhakijoille pääkaupunkiseudulla, ja heitä oli kohdennetusti kutsuttu tapahtumaan. Paikalle saapui yhteensä 70 kiinnostunutta työnhakijaa edustaen useita eri kansallisuuksia. Mukana oli kymmenen eri yritystä Satakunnasta: Cimcorp, Headai, Hefmec Engineering, Lapela Technology Oy/Gsk Nordic, Vire Labs, Satmatic, Sermatech, Starcke, Syncron Tech ja TVO.

Pikahaastatteluita tehtiin jo paikan päällä

Yritysten esittelypuheenvuorojen lomassa työpaikoista kiinnostuneet kiertelivät tutustumassa paikalla oleviin yrityksiin ja keskustelivat avoinna olevista ja avautuvista työpaikoista. Potentiaalisten työnhakijoiden pikahaastatteluita tehtiin jo paikan päälläkin! Palautteen perusteella tapahtuma oli onnistunut ja hyödyllinen: yritys oli saanut näkyvyyttä, lupaavia työnhakijoita oli löytynyt ja yhteyksiä syntynyt.

Osa kävijöistä oli kiinnostunut myös kuulemaan Satakunnasta asuinpaikkana, ja sitä tietoa tarjottiin Satakuntaliiton osastolla. Satakunta työ- ja asuinpaikkana on taas piirun verran tutumpi ja houkuttelevampi joukolle pääkaupunkiseudun ihmisiä.

Mukana olivat:

Cimcorp Oy on sisälogistiikan automaatioratkaisujen uranuurtaja, joka yksinkertaistaa asiakkaiden materiaalivirtoja. Lisätietoa https://www.cimcorp.com/fi

Headai on porilainen, globaalistikin palkittu tekoälyä kehittävä yritys. Lisätietoa http://www.headai.com/

Hefmec Engineering Oy tarjoaa asiakkailleen tuotantotekniikkaan ja koneenrakennukseen liittyviä suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita sekä projektitoimituksia. Lisätietoa http://www.hefmec.fi/

Lapela Technology Oy/Gsk Nordicin kaksi päätoimialaa ovat teollisuusautomaatio (robotiikka) sekä pohjavedentutkimusjärjestelmien ja laitteiden toimittaminen. Lisätietoa http://www.lapela.fi

Vire Labs tekee vaativia ohjelmistoja ja toimii uusimpien teknologioiden, kuten tekoälyn, konenäön ja graafisten sovelluksien parissa. Lisätietoa https://www.virelabs.com/

Satmatic Oy on yksi Suomen johtavista sähkö- ja automaatiotekniikan rakentajista. Lisätietoa http://www.satmatic.fi/

Sermatech Oy on toimittanut asiakkailleen täysin heille räätälöityjä tuotantolaitteita ja automaatiojärjestelmiä jo yli neljänkymmenen vuoden ajan. Lisätietoa http://www.sermatech.fi/

Starcke Oy on suomalainen brändien suojaukseen erikoistunut asiantuntijayritys. Yhdistämme graafiset erikoisratkaisut brändin suojausteknologioihin. Lisätietoa http://www.starcke.fi/fi/etusivu/

Syncron Tech suunnittelee ja toteuttaa tuotannonhallinnan ratkaisuja prosessi- ja valmistavan teollisuuden käyttöön. Lisätietoa https://www.syncrontech.com/fi/

Teollisuuden Voima Oyj työllistää vuosittain Olkiluodossa satakunta kesäharjoittelijaa! Tarvitsemme eri alojen osaajia aina kunnossapidosta automaatioon, joten voit hakea mukaan Olkijengiin erityisalastasi riippumatta. Lisätietoa https://www.tvo.fi/

Toteutus yhteistyössä

Tapahtuman toteuttivat yhteistyössä Satakuntaliitto, Satakunnan ELY-keskus ja Prizztech Oy, ja se oli osa laajempaa kiertuetta, jonka toteutti työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama ja Satakunnan ELY-keskuksen hallinnoima RobocoastRekry-kokonaisuus. Satakuntavaltuuskunta oli vaikuttamassa tapahtuman toteutumiseen myös osaltaan; Satakuntavaltuuskunta on epävirallinen satakuntalaistaustaisten, pääasiassa pääkaupunkiseudulla asuvien henkilöiden verkosto, joka pyrkii näkemyksillään ja ideoillaan tukemaan maakunnan kehittämistyötä.

maakunta-asiamies Marika Luoma