04/2018: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1260

Aluekehityksen tilannekuva syksyllä 2018
Rakennerahastokauden 2021-2027 valmistelu
Pan Baltic Scope yhteistyötä rakentamassa
Kiertotalouteen vaikuttavat ilmiöt ja trendit
Satakunnan pääväyliä runkoverkkoon
Satakunnan edunvalvontaa kuntayhteistyönä
Satakunnan vanhusneuvosto aktiivinen toimija
Satakunnan vuodenvaihteen juhla 4.1.2019
Kameran kanssa luonnossa
Geopark-hakemus UNESCOn käsissä
Satakunta haki työntekijöitä Helsingissä
Satakunnan brändityö jatkuu, yhdessä

04/2017

Satakunnan brändityö jatkuu, yhdessä

Satakunnan brändikäsikirja kokoaa yhtenäisen viestin maakunnasta. Satakunnasta kerrottavat, yhteiset viestit muodostuvat Satakunnan vetovoimatekijöistä, ja niillä korostetaan positiivisuutta, myönteistä maakuntahenkeä ja yhteisöllisyyttä Satakunnan asioiden edistämisessä. Brändikäsikirjan teemoja, viestejä ja ilmettä saa mielellään hyödyntää yhteisöjen ja organisaatioiden omassa viestinnässä. Yhteisellä työllä saamme Satakunnan näkymään yhä paremmin Suomessa, Euroopassa ja maailmassa.

Satakunnan ydinteemoja on kolme

Satakunnan vahvuudet ja ominaisuudet kiteytyvät kolmeen ydinteemaan:

Hyvä elämä Satakunnassa #HyväElämäSatakunnassa
Elämänlaatu muodostuu Satakunnassa pitkästä historiasta ja vahvoista juurista, edullisesta asumisesta, lyhyistä etäisyyksistä, monipuolisesta työ- ja koulutustarjonnasta, laajoista harrastusmahdollisuuksista, rikkaasta kulttuurielämästä ja ainutlaatuisesta luonnosta. Kannustava yhteisöllisyys, puhdas elinvoima ja ihmislähtöiset ratkaisut kiteytyvät Satakunnassa hyväksi elämäksi.

Suomi tarvitsee Satakunnan #SuomiTarvitseeSatakunnan
Teollinen ja uudistuva Satakunta tuottaa vientiylijäämää, ruokaa ja energiaa muulle Suomelle. Satakunta on avoin, vientivetoinen ja kansainvälinen teollisuusmaakunta, johon yritykset uskovat ja investoivat. Satakuntaan sijoittaminen edistää koko Suomen hyvinvointia.

Luo oma elämyksesi Satakunnassa
#LuoOmaElämyksesiSatakunnassa
Satakunta on monimuotoisten elämysten maakunta. Elämyksiä tuottavat upea meri, pitkä historia, tapahtumat, kaksi maailmanperintökohdetta, hauskan oudot murteet ja luovat ihmiset. Maakunnassa on ruuhkaton tunnelma, fantastinen luonto ja edullista asua. Satakunta on aito paikka elää, yrittää ja kokea.

Aineistot käyttöön löytyvät linkistä www.satakunta.fi/satakunta-aineistot. Samasta linkistä löytyy myös kansainvälisiä aineistoja eli kieliversioita Satakuntaa esittelevästä aineistosta.

Asukkaiden hyvinvointi tärkein mittari

Satakunnan markkinointia toteutetaan usein eri tavoin. Työtä tehdään esimerkiksi markkinointikanavissa, yhteistyönä kumppaneiden kanssa ja luonnollisesti Satakuntaliiton eri kontakteissa ja tilaisuuksissa. Vetovoimatyö on pitkälti ymmärryksen luomista yhteisestä hyvästä satakuntalaisten kesken ja toisaalta vahvuuksien esiintuomista eri keinoin.

Satakunnan tunnettuuden lisääminen on erittäin pitkäjänteistä työtä ja tuloksia voimme nähdä välillisesti eri menestystarinoina. Maakunnan asukkaiden hyvinvointi on lopulta se mittari, jolla Satakunnan monimuotoista elinvoimaa voidaan todentaa. Tunnettuuden ja vetovoiman ketjut ovat siis pitkät ja ulottuvat elämän joka osa-alueille. Tällaisia kehitystrendejä seuraa muun muassa Satakunnan aluekehityksen tilannekuva syksyltä 2018. Raportti, joka päivittyy kahdesti vuodessa, esittelee kattavasti Satakunnan ominaisuuksia; tämä on hyödyllinen asiakirja tutustuttavaksi.

Yritysten, organisaatioiden, yhteisöjen, yhdistysten, ihmisten ja ympäristön hyvinvointi, yhdessä ja erikseen, tekee ja tukee tätä Satakunnan markkinointia osaltaan. Brändityössä hyödynnetään näitä maakunnasta nousevia, aitoja aihioita, ja ilman niitä mitään brändityötä ei tavallaan voisi tehdäkään. Sisällöt kumpuavat aina aidosta tekemisestä ja tuloksista.

Vuoden 2018 ja 2019 teemoina bränditeemojen vahvistaminen ja jakaminen

Vuoden 2018 näkyvimpiä markkinointitoimenpiteitä ovat olleet muun muassa Töihin Satakuntaan -videosarja yhteistyössä yritysten kanssa, Instagram-tilin satakunnasta perustaminen ja sisällöntuotanto, kuvakisa Hyvä elämä Satakunnassa kevättalvella Instagramissa, Satakunnan huippukohteiden esittely kuvareportaaseina (6 kpl) ja menestystarinoina (4 kpl). Näiden lisäksi menestyksekäs oli Puhu hyvää Satakunnasta -kampanja Facebookissa ja Instagramissa kesällä.

Erityisesti ilahduttaa, että kaikki kumppanit, joita on eri kampanjoihin vuosien varrella ja tänäkin vuonna kysytty, ovat ilolla osallistuneet ja edistäneet Satakunnan tunnettuutta. Lisäksi satakuntalaiset tekijät, tuottajat, valokuvaajat, markkinoijat ja muut tuotantopuolen ihmiset, ovat erittäin kunnianhimoisesti ja innostuneesti sitoutuneet nostamaan esiin kotimaakuntansa parhaita puolia ja olemaan osallisia Satakunnan vetovoiman kasvattamisessa. Maakunnan eri organisaatiot, yhdistykset ja toimijat ovat myös hyvin sitoutuneita yhteiseen työhön. Iso kiitos kaikille siitä!

Vuonna 2019 työ jatkuu samansuuntaisesti: nostamme esiin Satakunnan vahvuuksia eri puolilta maakuntaa ja eri aloilta sekä yksilöiden että organisaatioiden näkökulmista. Tervetuloa mukaan yhteiseen työhön!

Näkyvimmät markkinointityön kanavat

Satakuntaliiton hallinnoimia, Satakunnan brändityön näkyvimpiä kanavia ovat:

Satakunta.fi-portaali - tietoa työstä, asumisesta, elämisestä, harrastamisesta, menestystarinoista ja vapaa-ajasta

Instagram satakunnasta - elämänmakuisia tarinoita satakuntalaisista ja Satakunnasta

Satakunta.fi-Facebook
- tietoa ja tarinaa satakuntalaisista ja Satakunnasta

Satakunta.fi-YouTube
- tietoa ja tunnelmia mahdollisuuksista ja meiningistä Satakunnassa

Issuu
- sähköisiä esitteitä Satakunnasta