01/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1264

ICT-valmistelussa asiakas on tärkein
Satakuntaliitto käsittelee kaavamuistutuksia
Satakunnan matkailun kasvuohjelmaa laaditaan
Satakunnasta bio- ja kiertotalouden edelläkävijä
Merialuesuunnittelu kommentointiin huhtikuussa
Vanhusneuvostojen puheenjohtajat koolla
Haku päällä! Vuoden kylä on...
Satakunnan vuodenvaihteen juhla 4.1.2019
ASKO - Asiantuntijatalouden kehittämisohjelma
TEUVO tukee teollisuuden uudistumista

Satakunnan vuodenvaihteen juhla 4.1.2019

Juhla järjestettiin Eurajoella Luvian yhtenäiskoululla. Paikalla oli noin 200 henkilöä. Kuten edellisessä Satasessa kerroimme, ohjelmassa oli mm. huomionosoitusten jako ja ne jaettiin seuraavasti:

Hopeinen Satakunta-mitali myönnettiin Riku Räsäselle. Hän on ollut aktiivinen ja tuottelias Rauman ja Satakunnan alueen kulttuurielämän kehittäjä ja innovoija. Räsänen löysi oman alansa tapahtumatuottamisesta ja Rauman kehittämisestä sitä kautta. Räsäsen menestystarina osoittaa, miten intohimo, luovuus ja vaikuttavuus syntyvät oman alan löytämisen myötä. Raumanmeren Juhannus on tapahtumana tunnettu kautta Suomen ja Poroholma on kehittynyt viiden tähden lomakeskukseksi. Räsänen on mukana usean raumalaisen ravintolan, Unajan viihdepuiston ja elokuvateatterin toiminnassa. Yhden henkilön liikemiestaidoilla ja rakkaudella omaan kaupunkiinsa hän on Rauman elinkeinoelämän merkittävä tekijä. Räsäselle on tärkeää myös hyväntekeminen yhteisössään ja yhteisöllisesti. Sosiaalisen hyvinvoinnin kehittämistä Räsänen on toteuttanut tukemalla monipuolisesti yhdistystoimintaa ja ollut perustamassa muun muassa Aito Fiilis ry:tä. Riku Räsäsen liiketoiminnan ja sosiaalisen toiminnan perustana on hyvän tuottaminen ihmisille ja yhteisölle.

Pronssinen Satakunta-mitali myönnettiin Satakunnan yhteisökeskukselle. Yhteisökeskus edistää järjestöjen välistä yhteistyötä, suunnittelee ja toteuttaa niille koulutustoimintaa, koordinoi kokemustoiminnan ja vapaaehtoistoiminnan organisointia Satakunnassa, tarjoaa avoimen kohtaamispaikan sekä kehittää eri sektoreiden välistä yhteistyötä. Yhteisökeskus on ollut aktiivinen toimija maakuntauudistuksen valmistelussa ja se koordinoi hanketta, jossa järjestöjen toiminta integroidaan luontevaksi ja näkyväksi osaksi uudistuvia maakuntia ja kuntien hyvinvoinnin palvelurakenteita. Kattavassa yhteistyössä etsitään ihmisten hyvinvoinnin edistämiseen uusia ratkaisuja, kehitetään niiden rahoituspohjaa ja rakennetaan tiivistä yhteistyötä järjestöjen välillä. Palkinnon vastaanottivat toiminnanjohtaja Milja Karjalainen ja hallituksen varapuheenjohtaja Harri Salminen.

Nuori satakuntalainen -palkinto myönnettiin Samu Lahdelle. Hän sijoittui kolmanneksi automaatioasennuksessa EuroSkills-kisoissa eli ammattitaidon Euroopan mestaruuskisoissa Budapestissa syksyllä 2018. Kisoissa oli mukana yli 500 nuorta osaajaa Euroopan 28:sta maasta; Suomea edusti 25 kilpailijaa. Vuonna 2017 Lahti sijoittui kolmannelletoista sijalle WorldSkills-kisoissa Abu Dhabissa. Huittislaistaustainen Lahti valmistui vuonna 2015 Sataedun Kokemäen toimipisteestä. Tällä hetkellä Lahti opiskelee sähkö- ja automaatiotekniikkaa Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Satakunnan aluesuunnittelumitali myönnettiin Pentti Ala-Luopalle. Hän toimi Merikarvian kunnanjohtajana 29 vuotta. Kunnanjohtajana Ala-Luopa oli vastuussa kunnan kaavoituksesta esitellen kaavat kunnanhallitukselle. Työssä hänellä oli tukenaan rakennustarkastaja ja rakennusmestari, ja kaavat laadittiin pääosin konsulttien toimesta. Merikarvian kunnan olemassa oleviin vahvuuksiin panostaminen on edellyttänyt pitkäjänteistä panostamista alueidenkäytön suunnitteluun. Ala-Luopa on ollut osana Merikarvian kunnan kehittämistä edistänyt tulevaisuuteen tähtäävää kaavoitusta. Hän on ollut aktiivisesti yhteydessä sekä asukkaisiin, viranomaisiin ja alueellisiin viranomaisiin. Meri ja merellinen ilmapiiri, Merikarvianjoen olemassaolo, yhteistyön merkitys sekä tulevaisuudenusko ovat näkyneet useissa kaavoitushankkeissa.

Palkitut. Vas. Samu Lahti, Harri Salminen, Milja Karjalainen, Riku Räsänen, Pentti Ala-Luopa (Kuva Ida-Liina Lindell)

Juhlatunnelmaa (Kuva Ida-Liina Lindell)

sihteeri Pirjo Mäntylä