02/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1275

Kallio: Satakunta tarvitsee oman sote-uudistuksen
Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?
Mikä on viestimme Satakunnasta?
Satakunnan talous yhä myötätuulessa
Puurijärven malja
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 hyväksyttiin
Satakuntaan ampumarataselvitys
Risto Vilen kartoittaa luontokohteita kesällä
Euroopan komission tapahtumabrändi Poriin
SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä
Satakunnan edunvalvontafoorumi 2019

02/2019

Maakuntasuunnitelma Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?

Satakuntalaisten tahtotila tulevaisuuden maakunnasta kootaan pitkän aikavälin maakuntasuunnitelmaan.

Maakuntauudistuksen valmistelussa aloitettiin vuonna 2018 maakuntastrategian laadinta. Toteutus ei kuitenkaan jatkunut 8.3.2019 uudistusprosessin päättymisen jälkeen ja maakunnallisen suunnittelujärjestelmän toteuttamisen osalta onkin nyt merkittävää, että satakuntalaisten tahtotila tulevaisuudestaan kootaan uuteen maakuntasuunnitelmaan.

Satakunnan yhtenäinen viesti tulevaisuuden maakunnasta kytkeytyy myös Satakunnan brändikäsikirjan sisällön päivitystyöhön. Laadittavasta maakuntasuunnitelmasta 2050 käyvät ilmi maakunnan tavoiteltu tulevaisuus ja kehittämisen pääsuuntaviivat pitkällä aikavälillä. Laadintaprosessiin sisältyy monipuolinen vaikutusten arviointi.

Prosessia ohjaa maakuntahallitus

Laadintaprosessia ohjaa maakuntahallitus ja prosessin aloittaminen on hyväksytty Maakuntahallituksen kokouksessa 3.6.2019.  Laadintaprosessin tarkempi osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS) valmistellaan maakuntahallitukselle syyskauden kokoukseen. Osallistumis- ja arviointisuunnitelman tarkoituksena on antaa kaikille maakuntasuunnitelmasta kiinnostuneille tietoa työn vaiheista ja aikataulusta sekä vaikutusmahdollisuuksista siihen. Maakuntasuunnitelman hyväksyy maakuntavaltuusto.

Maakunnan suunnitteluun kuuluvat lain alueiden kehittämisestä 7/2014 (6 §) ja maankäyttö –ja rakennuslain (25 §) mukaisesti maakuntasuunnitelma, maakuntakaava ja maakuntaohjelma sekä maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma.

Satakunnan maakuntavaltuusto on hyväksynyt nyt voimassa olevan maakuntasuunnitelman Satakunnan Tulevaisuuskäsikirjan 2035 vuonna 2012. Satakunnan Tulevaisuuskäsikirjassa asetettu tavoitetila on Hyvä elämä Satakunnassa 2035.

Vs. aluekehitysjohtaja Katja Laitinen