02/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1277

Kallio: Satakunta tarvitsee oman sote-uudistuksen
Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?
Mikä on viestimme Satakunnasta?
Satakunnan talous yhä myötätuulessa
Puurijärven malja
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 hyväksyttiin
Satakuntaan ampumarataselvitys
Risto Vilen kartoittaa luontokohteita kesällä
Euroopan komission tapahtumabrändi Poriin
SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä
Satakunnan edunvalvontafoorumi 2019

02/2019

Euroopan komission tapahtumabrändi rantautuu Poriin

Euroopan komission tapahtumabrändi ”Science meets Regions” rantautuu Poriin ensi syyskuussa. Tapahtuma on Euroopan parlamentin rahoittama, ja edustaa Euroopan komission tapahtumabrändiä. Tapahtuma järjestetään eri teemoilla 23:ssa Euroopan maassa. Kyseinen tapahtuma edustaa Suomea.

Tapahtuman tavoitteena on tuoda yhteen tutkijoita ja päätöksentekijöitä aluekehityksen kannalta merkittävässä teemassa ja edistää tutkimustietoon pohjautuvaa päätöksentekoa. Tapahtuma tarjoaa tutkijoille mahdollisuuden esitellä työtään ja päätöksentekijöille viestiä tarpeistaan.

Tapahtuman teemana 26.9.2019 Porissa on merellinen matkailu ja kestävä kasvu. Merellinen matkailu on yksi sinisen talouden keskeisistä osa-alueista. Se on työllisyyden perusteella tarkasteltuna merialoista suurin, ja alan osuus on kolmannes meritaloudesta Euroopassa. Sininen talous on myös yksi Satakunnan maakuntaohjelman painopisteistä.

Science meets Regions 26.9.2019 Porissa

Miten merellistä matkailua hallitaan ja kehitetään kestävästi?

Merellinen matkailu tarjoaa uusia mahdollisuuksia taloudelliseen kasvuun, mutta samalla se voi aiheuttaa negatiivisia sosiaalisia ja ekologisia vaikutuksia. On tärkeää, että näiden kolmen kestävyyden ulottuvuuden – taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen – välillä löydetään oikea tasapaino, joka takaa kestävyyden pitkällä aikavälillä.

Matkailun nopea kasvuvauhti Suomessa ja Satakunnassa on lisännyt yhä enemmän huomiota matkailun kestävään kehittämiseen ja kestävyyden ulottuvuuksien ymmärtämiseen sekä tämän vaikutusten hallintaan.

Tapahtumassa kansainväliset, valtakunnalliset ja paikalliset toimijat esittelevät esimerkkejä, miten merellistä matkailua hallitaan ja kehitetään kestävästi. Esitysten pohjalta paneelikeskustelussa pohditaan, millaisia askeleita kestävän merellisen matkailun kehittäminen ja hallinta vaativat. Lopuksi työpajatyöskentelyn avulla luodaan lista käytännön toimenpiteistä tukemaan päätöksentekoa.

Satakunnan ammattikorkeakoulu järjestää tapahtuman tiiviissä yhteistyössä Satakuntaliiton ja Euroopan kestävän matkailun järjestön (The Foundation for European Sustainable Tourism) kanssa. Tapahtumassa puheenvuoroja esittävät mm. The Global Sustainable Tourism Council, Euroopan komission tutkimuskeskus, MEP Sirpa Pietikäinen, TEM ja Visit Finland. Tapahtuman juontaa Rita Strömmer. Tapahtuman lisäksi SAMK sai rahoituksen aihealueen tutkimiseksi.

Lisätietoja tapahtumasta tapahtuman nettisivuilla https://www.samk.fi/en/science-meets-regions/

Tutkijayliopettaja Sanna-Mari Renfors Satakunnan ammattikorkeakoulu