02/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1278

Kallio: Satakunta tarvitsee oman sote-uudistuksen
Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?
Mikä on viestimme Satakunnasta?
Satakunnan talous yhä myötätuulessa
Puurijärven malja
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 hyväksyttiin
Satakuntaan ampumarataselvitys
Risto Vilen kartoittaa luontokohteita kesällä
Euroopan komission tapahtumabrändi Poriin
SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä
Satakunnan edunvalvontafoorumi 2019

02/2019

Satakuntaan ampumarataselvitys

Satakuntaliitossa käynnistyi keväällä 2019 maakunnallisen ampumarataselvityksen laadinta. Selvitys perustuu ampumaratalakiin, joka velvoittaa maakuntien liittoja laatimaan ja ylläpitämään kehittämissuunnitelman, jossa esitetään arvio maakunnallisten ampumaurheilukeskusten ja muiden ampumaratojen riittävästä määrästä ja niiden sijoitustarpeesta maakunnassa. Selvitys toimii myös tausta-aineistona, kun laaditaan uutta Satakunnan maakuntakaavaa.

Selvityksen ensimmäisessä vaiheessa laaditaan nykytilaraportti, joka sisältää taustatietoa ampumaradoista, niiden vaikutuksista sekä niitä koskevasta lainsäädännöstä. Lisäksi raportissa kuvataan yksityiskohtaisesti kaikki Satakunnassa ulkona sijaitsevat ampumaradat ja niiden ominaisuudet. Nykytilaraportti valmistuu kesän 2019 aikana, ja sen pohjalta laaditaan varsinainen ampumaratojen maakunnallinen kehittämissuunnitelma, joka valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä.

Selvityksen laadintaan osallistuu Satakuntaliiton suunnittelijoiden ohella ohjausryhmä, johon kuuluu edustajia kaikista keskeisistä sidosryhmistä. Sidosryhmiä kuullaan myös laajemmin ampumaratojen käyttöä koskevan kyselyn avulla, sekä järjestämällä syksyn 2019 aikana ampumaratoja koskeva seminaari. Lisäksi suunnittelijoiden apuna toimii pieni asiantuntijaryhmä.

Paikkatietoasiantuntija Veli-Matti Rintala