02/2019: http://satanen.satakuntaliitto.fi/satanen.aspxtaso=2&id=1282

Kallio: Satakunta tarvitsee oman sote-uudistuksen
Satakunta 2050 - minne haluamme mennä?
Mikä on viestimme Satakunnasta?
Satakunnan talous yhä myötätuulessa
Puurijärven malja
Satakunnan vaihemaakuntakaava 2 hyväksyttiin
Satakuntaan ampumarataselvitys
Risto Vilen kartoittaa luontokohteita kesällä
Euroopan komission tapahtumabrändi Poriin
SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä
Satakunnan edunvalvontafoorumi 2019

02/2019

SatakuntaEvents.fi on kaikkien avoimessa käytössä

Kuinka usein olet joutunut tilanteeseen, että kuulet mielenkiintoisesta tapahtumasta jälkeenpäin? Tai joudutko työksesi tekemään tapahtumamarkkinointia, mikä tarkoittaa tapahtumatietojen täyttämistä ja päivittämistä useisiin eri palveluihin?

Kaikki tämä on jatkossa historiaa, koska Tapahtumien digiloikka –hankkeessa kehitettiin satakunnan tapahtumatietojen keräämistä varten www.satakuntaevents.fi-palvelu, jonne kuka tahansa voi ilmoittaa Satakunnan alueella olevan tapahtuman. Ja nyt tarkkana, sillä nyt tulee koko palvelun tärkein ominaisuus! Kaikki tapahtumatiedot ovat ilmaisesti jaettavissa rajapinnan kautta kenen tahansa omaan palveluun. Siis mikä ihmeen rajapinta ja mitä käytännön hyötyä siitä on?

www.satakuntaevents.fi

Avoin rajapinta mahdollistaa automaatiota

Ohjelmistokehittäjille rajapinta on tuttu asia, joille ne mahdollistavat muun muassa älykkäämpien palveluiden kehittämisen. Avataan rajapinta termiä käytännön esimerkin kautta. Porin kaupunki lisää kaikki omat tapahtumansa SatakuntaEvents.fi-palveluun. Sieltä tapahtumatieto tulee automaattisesti Porin kaupungin omaan tapahtumakalenteriin http://tapahtumat.pori.fi/.

Mikä tahansa muukin kunta tai organisaatio voisi tehdä vastaavan oman tapahtumakalenterin ja hakea tapahtumatiedot palvelusta automaattisesti rajapinnan kautta ja suodattaa vaikka oman kuntansa tai organisaation tapahtumat. Käytännössä kovinkaan monen ei tarvitse tietää rajapinnasta sen enempää, mutta olennaista on ymmärtää tämän palvelun mahdollisuudet.

Hankkeessa haluttiin tuoda esiin palvelun tuomia mahdollisuuksia, jonka takia järjestettiin pilottikilpailu, johon tuli peräti yhdeksän erinomaisia ideoita. Näistä HeadAI:n, Dyme Solutions & Hans Cruiserin yhteistoteutus sekä Hakosalon pilotit toteutettiin hankkeen aikana. Nämä pilotit toivat merkittävää kokemusta rajapinnan käytöstä ja uusia palveluita satakuntalaisten käyttöön.

Palvelua kehitetään jatkuvasti

SatakuntaEvents palvelu jää elämään Porin kaupungin toimesta, jolla on ollut merkittävä rooli sen kehittämisessä ja ottaessa myös siitä täyden kehitysvastuun myös tulevaisuudessa. Palvelua tullaan jatkossakin kehittämään lisää, mutta se onkin jo toinen tarina ja niistä kaupunki tiedottaa aikanaan lisää. Palvelu on otettu vuoden aikana vauhdilla käyttöön, sillä vuoden käyttöönoton jälkeen se sisältää jo yli 1500 tapahtumaa ja sillä on yli 300 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Hanke toteutettiin Alueelliset innovaatiot ja kokeilut AIKO-rahoituksella ja hanketta rahoitti Satakuntaliitto. Lisää tietoa hankkeesta löytyy hankkeen sivuilta www.avoinsatakunta.fi , www.satakuntaevents.fi  -sivuilta ja hankkeen projektipäälliköltä Petri Linnalta, petri.linnatuni.fi

Projektipäällikkö Petri Linna
Tampereen teknillinen yliopisto